Mens det mobile internet fik en noget knudret fødsel med WAP, ustabile telefoner og elendige netværk, har revolutionen senere vist sig at komme rullende for fuldt drøn.
I de senere år har danske teleselskaber pumpet milliarder i at opbygge HSPA-netværk, også kaldet Turbo 3G, der i de kommende år vil give det kabelbårne internet hård modstand.
Samtidig overgår telefon-producenter som Nokia, HTC, Apple og RIM nærmest månedligt sig selv med stadig mere avancerede business-smartphones, hvor skærm-kvalitet og ydeevne efterhånden ikke længere er nogen hindring for at føre en mobil, professionel tilværelse.
Softwaren er også ved at komme på plads. Nu er det ikke længere kun mail og kalender, der skal tjekkes på farten, også forretningsapplikationer og -systemer er ved at finde vej til de mobile platforme. Eller som den engelske Gartner-analytiker Nick Jones udtrykker det:
"Det vil drive bevægelsen imod mere realtids-forretning, for med HSPA og en smartphone kan du være koblet på hele tiden, i stand til at kontakte kolleger og i stand til at få informationer fra forretningssystemer. Vi bliver 'always on'-forretningsfolk."
Nick Jones er teleanalytiker og vice president i Gartner. Han er forfatter til rapporten 'The State of Enterprise Mobility in Europe', der udkom i juni.
I rapporten har Gartner interviewet 200 personer fra større europæiske virksomheder, der er interesserede i eller allerede arbejder med mobilitet i en professionel sammenhæng. Den konkluderer blandt andet, at 77 procent i dag anser trådløst internet og mobilitet som 'vigtigt' eller 'meget vigtigt'. I 2010 vil det tal være steget til 97 procent.
"Jeg tror, at den nye generation af smartphones med store skærme og gode webbrowsere har gjort folk opmærksomme på potentialet i at gøre applikationer mobile," forklarer Nick Jones.
Nye forretningsmodeller
IBM er en af de virksomheder, der har store forventninger til den mobile fremtid. Paul Bloom er med titlen 'telecommunication research executive' IBM's nøglemedarbejder på området.
Han forsker i, hvordan erhvervslivet - og dermed også IBM - kan udnytte den mobile platform til at optimere forretningerne både internt og eksternt. Paul Bloom peger på, at mobilt bredbånd er blandt de største drivkræfter til den mobile fremtid.
"Jeg tror, at virksomhederne vil begynde at ændre mange af deres forretnings-processer, når de indser, at både deres medarbejdere, partnere og kunder har adgang til informationer på en helt anden måde, end det er tilfældet i dag," siger Paul Bloom.
Som det så oftest er tilfældet, er det forbrugeradfærden, der vil drive udviklingen, mener Paul Bloom. Adgangen til det mobile internet vil forsyne forbrugerne med en mængde informationer, som det i dag er for svært at få adgang til på en brugervenlig måde.
"Så de vil få mulighed for at få informationer i realtid. Man kan forestille sig, at forskellige forhandlere i realtid holder auktion og byder på den vare, som kunden er på udkig efter. Det vil ændre måden, kunden handler på, og på længere sigt også ændre virksomhedernes forretningsmodeller."
For når Paul Bloom kigger i den mobile krystalkugle, er en af de vigtigste trends den meget direkte forbindelse, der med det mobile bredbånd bliver skabt mellem forhandler og forbruger - og mellem forbruger og forbruger.
"Nu kan jeg pushe informationer om produkter i realtid til kunden, og via sociale netværk kan kunden nu kommunikere med andre kunder i realtid og få feedback. Jeg tror, at det vil ændre mange af de eksisterende forretningsgange," lyder forudsigelsen fra IBM's Paul Bloom.
Unge vil drive udviklingen
Uanset hvordan den mobile medarbejder kommer til at se ud og arbejde i fremtiden, ligger det fast, at antallet af redskaber vil stige. Det mobile bredbånd er på mange måder limen, der skal binde et væld af tjenester og applikationer sammen og gøre dem tilgængelige når som helst, hvor som helst.
Det kan være lokationsbaserede tjenester, der via mash-ups lader brugeren modtage og sende værdifulde informationer med udgangspunkt i den fysiske placering. Eller sociale netværkstjenester, viden-databaser og wikier. Og det bliver de yngre generationer, der kommer til at føre teknologierne med ind på arbejdspladserne.
"De vil eksperimentere med alle mulige mobile applikationer som video, sociale netværk, spil, videndeling, geotagging, Google Maps, Street View og så videre. De vil finde nye, interessante måder, hvorpå mobiliteten kan støtte virksomheden," forklarer Nick Jones fra Gartner.
Fra visioner til hverdag
Hos konkurrenten Forrester Research udgav den amerikanske telenalytiker Michele Pelino i oktober en rapport om mobile 'wannabes', der er betegnelsen for en del af arbejdsstyrken, der i dag ikke har eller anvender smartphones - men som på grund af deres brug af mobiltelefoner i privatlivet vil begynder at stille krav om mobilitet i arbejdslivet.
Dette segment vurderes i dag at udgøre seks procent af arbejdsstyrken, men i 2012 vil det være steget til 25 procent, vurderer Forrester.
"Da vi begyndte at se på brugen af smartphones, var det applikationer og services som e-mail og kalender, der drev udviklingen, og det var primært hos ledelsen eller de meget mobile medarbejdere, telefonerne blev brugt. Nu er det individerne, der bringer smartphones med ind i virksomhederne, når de bliver medarbejdere," fortæller Michele Pelino.
Hun vurderer, at virksomhederne vil få svært ved at håndtere denne gruppe, fordi kravene til mobile enheder og tjenester vil være meget anderledes end hos for eksempel lederne, der længe har været med på den mobile bølge.
"Det er klart, at der er en masse udfordringer forbundet med sådan en evolutionær proces. Det bliver ganske kompliceret for it-organisationen, når medarbejderne kommer med alle mulige forskellige ønsker om en specifik Nokia- eller BlackBerry-telefon, der måske ikke er den telefon, virksomheden normalt understøtter," siger Michele Pelino.
Fra visioner til hverdag
Men selvom mobilitet længe har stået højt på både virksomhedernes og leverandørernes dagsorden, har anvendelsen langt hen ad vejen været begrænset til velkendte applikationer som e-mail og kalender, mens de egentlige revolutioner og den innovative udnyttelse af de mobile platforme har været noget langsommere til at bryde igennem.
Rapporten 'The State of Enterprise Mobility in Europe' fra Gartner dokumenterer, at der kan være ganske langt fra visionerne om, hvordan mobiliteten kan ændre og forbedre virksomhederne, til virkeligheden i 2008. Selvom deltagerne i undersøgelsen er blandt dem, der allerede bruger mobil-teknologier i en professionel sammenhæng, er de anvendte applikationer langtfra revolutionerende.
I 95 procent af virksomhederne anvender man mobil e-mail, mens omkring 60 procent bruger redskaber i kategorien PIM (personal information management), hvilket blandt andet er opgave-lister, kalender, adressebog og voicemail.
Men det er kun omkring 20 procent, der har mobil adgang til CRM-systemet og kun ni procent, der anvender business-to-consumer-applikationer (eksempelvis e-handels-løsninger). Nick Jones fra Gartner ser dog anvendelsen blive øget og udvidet markant i de kommende år.
"Den største forandring er, at vi bliver stand til i at gøre flere ting flere steder. Især HSPA-bredbånd betyder, at mobil-netværkene bliver konkurrencedygtige i forhold til kabel-bredbånd. Sagt på en anden måde - du kan være fjernarbejder alle steder fra."
Sådan lægger du en mobil-strategi
Forrester-analytikeren forudser, at især de større organisationer fremover vil være nødt til at yde support på mindst to forskellige mobil-operativsystemer. I Europa vil det typisk være Symbian og Windows Mobile, men også iPhone bliver nu et emne.
"Så it-strategen skal finde ud af, hvilke platforme, man har tænkt sig at understøtte, og så skal man sikre sig, at der kommer noget struktur omkring, hvad virksomheden i det hele taget mener om mobilitet," siger hun og tilføjer, at Forrester-undersøgelser viser, at mobilitet er på dagsordenen i langt de fleste større vestlige virksomheder.
"Sådan var det ikke for bare få år siden," siger Michele Pelino.
Og noget kunne tyde på, at mange virksomheder er ved at indse, at anvendelsen af smartphones som et arbejdsredskab kræver en grundlæggende it-strategi, hvis det ikke skal ende i et kaos, efterhånden som antallet af applikationer og kompleksiteten i dem øges.
I hvert fald svarer deltagerne i Gartner-rapporten 'The State of Enterprise Mobility', at en mobil strategi og en mobil arkitektur er de to vigtigste emner inden for mobilitet.
"Definér en strategi. Du ønsker ikke, at forskellige afdelinger af organisationen vælger forskellige enheder, netværk, applikationer og så videre. Jo mere viden, du har om din organisations forretnings-strategi og om, hvordan mobilitet kan anvendes, jo bedre beslutninger kan du træffe," lyder rådet fra Gartner-analytiker Nick Jones, som samtidig kommer med disse råd til it-chefen:
"Implementér det, vi kalder en 'managed diversity'-politik for mobile enheder. Du kan ikke håndtere dem ligesom pc'er, hvor du siger, at alle skal have den samme. Større valgfrihed er et krav. Og hvis du har mange mobile medarbejdere, skal du købe redskaber til indkøb og styring af mobile enheder. Ellers vil support-omkostningerne blive forfærdelige."
Han nikker genkendende til Michele Pelinos analyse af, at det bliver den nye generation af medarbejdere, der kommer til at drive udviklingen i de kommende år. Samtidig advarer han dog it-afdelinger imod bare at slå over på automatpiloten og afvise alle ikke-understøttede applikationer og tjenester.
"Se forbrugerattituden og de personlige enheder som en mulighed, der skal gribes, ikke som et problem, der skal afværges. Nogle medarbejdere vil finde nye og værdifulde måder at gøre ting på med personlige smartphones. Vær sikker på, at de forstår de mulige risici, men lad være med at kvæle innovationen," siger Nick Jones.