Flere hundrede står til at miste deres job i Struer-virksomheden Bang og Olufsen. Det kom i dag frem, inden øverste chef, Kalle Hvidt Nielsen, løfter sløret for en ny strategiplan, der skal trimme organisationen.
Den nye plan betyder, at virksomheden fremover vil droppe blandt andet sin mp3-afspiller- og mobiltelefon-forretning.
Den udmelding overrasker ikke Jyske Banks B&O-analytiker, Rune Møller.
"Mobiltelefoner og mp3-afspillere er ikke kernen i B&O's forretning. De genererer ikke så meget i omsætning, så hvis forsknings- og udviklingsomkostninger ikke har kunnet stå mål med det, produkterne har genereret af indtægter, så virker det meget fornuftigt," siger han.
Svært område for B&O
Han påpeger, at det ikke er første gang, Bang og Olufsen har droppet en satsning på mobiltelefoner.
"Det kan være et område, der er svært for et selskab af B&O's størrelse at få en fornuftig økonomi ud af," siger han.
Netop markedet for mobiltelefoner og mp3-afspillere er stærkt konkurrencepræget. Alligevel mener Rune Møller ikke, at B&O har taget for let på udfordringen.
"Jeg tror ikke, B&O har undervurderet konkurrencen, men de har nok kunnet se i deres beregninger, at det ikke har været det mest lukrative forretningsområde og derfor har de valgt at satse på kernen," siger Rune Møller.
Han forklarer, at B&O's fremadrettede ønske om at styrke sit forhandlernetværk på internationale vækstmarkeder er helt oplagt.
"I en tid, da markedsvilkårene er vanskelige, og B&O har kæmpet med manglende produktlanceringer, så er det helt naturligt at fokusere på det, der er det mest vigtige. Det er fornuftigt at udvide forhandlernetværket på vækstmarkeder. Det bliver meget vanskeligt at åbne butikker i Danmark, hvor omsætningen er halveret, så det er helt naturligt at gå efter de ting, hvor der er mulighed for vækst," siger han.