Artikel top billede

Nedbrud på startsiden til Google Apps

En opdatering fik i sidste uge portalindgangen hos brugere af Google Apps til at bryde sammen.

Computerworld News Service: Google Apps-administratorer klager over, at deres Apps-startsider fejlindlæser og skaber kaos i deres organisationer.

Ifølge adskillige indlæg torsdag og fredag i sidste uge på det officielle Apps-diskussionsforum, er Google tilsyneladende og uden varsel i gang med en omfattende opdatering af både layoutet og funktionaliteten af Apps-startsiderne.

Ud over at det skaber forvirring blandt Apps-brugere, har ændringerne tilsyneladende også tilføjet fejl på start-siderne, hvilket får dem til at bryde ned.

Google Apps er en hostet softwarepakke til samarbejde og kommunikation med sigte mod erhvervslivet, og dens startside er designet som portalindgang for slutbrugere til applikationer såsom Calendar og Gmail.

Nogle af de mest almindelige klager over opdateringen af start-siden er brudte links, der giver fejlmeddelelser, fejlkonfigurerede knapper og applikations-"gadgets," der forhindrer slutbrugere i at nå frem til inboxen på deres e-mail samt layout-problemer, der viser siderne på en ulæselig måde.

iGoogle

Ifølge indlæggene på forumet øger Google forvirringen blandt slutbrugere og administratorer ved tilsyneladende at trække nogle af ændringerne tilbage for blot at udrulle dem igen uden at have løst problemerne.

Layout-ændringerne synes at sigte efter at få Apps-startsiden til både at ligne og fungere mere som virksomhedens iGoogle, som er en personaliseret hjemmeside-tjeneste primært rettet mod forbrugere.

Omkring halv fire natten til fredag dansk tid erkendte en medarbejder fra Google på forumet, at der havde været problemer fra Googles side, som havde påvirket Apps-startsiden, men meddelte, at det nu var løst.

Apps-administratorer fortsatte dog med at skrive indlæg om problemer op ad dagen fredag.

"Hvorfor skal Google ændre på tingene uden at fortælle administratorer om det på forhånd? Nu har de lavet portal-siden om til iGoogle, og e-mail-gadget'en er helt anderledes. Jeg har nu over 1.200 brugere, der ingen idé har om, hvordan de kommer ind i deres e-mail. Telefonerne ringer uafbrudt. Hvad er der blevet af kundeservice i disse dage? Det her stinker virkelig," skrev en administrator, der identificerede sig selv som Jay, fredag eftermiddag.

Josh, en anden Apps-bruger, skrev: "I dag blev vores hjemmesider pludseligt 'opgraderede' til den ny iGoogle-brugergrænseflade. Men det virker bare ikke."

Han nævner brudte links og en fejlkonfigureret Gmail-gadget, der i stedet for at føre ham til Apps-inboxen fører til hans private Gmail-konto.

Det står ikke klart, om disse problemer er relaterede til den større opgradering af iGoogle-tjenesten, som Google udrullede torsdag under stor ståhej.

Det var ikke umiddelbart muligt at få en kommentar fra Google.

Fordelen ved hostet software ...

Nogle Apps-administratorer oplevede et problem med Gmail, som afholdte brugere fra at få adgang til deres e-mail - i visse tilfælde i over 24 timer mellem onsdag og torsdag i sidste uge. Google meddelte dog torsdag, at dette urelaterede problem var løst.

Under Googles pressebegivenhed i torsdags i forhold til offentliggørelsen af virksomhedens omsætning i tredje kvartal fortalte medstifter og teknologidirektør Sergey Brin, at der nu er over en million virksomheder, der bruger Google Apps.

Google Apps er et af de bedst kendte eksempler fra en ny bølge af hostede softwarepakker til samarbejde og kommunikation, der i denne tid træder frem som alternativer til Microsofts Office og Outlook/Exchange-softwarepakker.

Apps bliver hostet af Google i virksomhedens datacenter og slutbrugere har adgang ved hjælp af en browser. Softwarepakken er gratis i Standard- og Education-udgaverne, men en mere advanceret version ved navn Premier koster 50 dollars per bruger om året.

Fordelen ved hostet software som Apps er, at den ikke skal installeres af kunderne på deres egen hardware, hvilket nedsætter omkostningerne og kompleksiteten. Apps og lignende software er også designet fra bunden af til gruppesamarbejde.

Ulempen er så, at når noget går ned i leverandørens datacentre, så har it-administratorer ingen kontrol over, hvordan eller hvornår problemet bliver løst og har ikke meget andet at gøre end at forsøge, så godt de kan, at formilde deres vrede slutbrugere.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere