6. Ray Tomlinson
I 1971 sendte Ray Tomlinson en meddelelse, der endte med at nå ud i alle verdens hjørner: En e-mail fra én
ARPANet-host til en anden. Når man åbner sin e-mail og ser, at der er 112 ulæste meddelelser i indbakken, får man måske ikke ligefrem lyst til at takke Ray Tomlinson.
Men hvor ville digital kommunikation være uden e-mailen? Ray Tomlinson kom også på ideen til at bruge symbolet @ til at adskille brugernavnet fra host-navnet i en mail-adresse.
7. Douglas Engelbart
Douglas Engelbart er manden bag computer-musen.
Han fik patent på sin ide til en "X-Y position indicator for a display system" i 1967 og gav det kaldenavnet "mousing" på grund af halen.
Selvom det er svært at forestille sig at arbejde uden en mus, fangede den ikke rigtig folks opmærksomhed det første årti. Men så begyndte man at bruge dem til Apple-computere.
Douglas Engelbart kunne ikke nøjes med én opfindelse, så han og hans forskningslaboratorium udviklede også en tidlig version af et online-lagringssystem - og demonstrerede endda videokonferencen i 1968.
8. Bill Hewlett og Dave Packard
Ingen virksomhed har berørt så mange sider af teknologi som Bill Hewlett og Dave Packard, to giganter fra Silicon Valley som opbyggede en kæmpe computervirksomhed ud af stort set ingenting.
Efter at have bygget tonegeneratorer til Walt Disney i 1940'erne gik Hewlett-Packard videre til at udvikle testudstyr til elektronik, før virksomheden sprang ud i computer-servere, pc'er, lommeregnere, kameraer og selvfølgelig printere. Efter et par usikre år er HP tilbage på toppen som den største teknologi-virksomhed i verden.
9. Shigeru Miyamoto
Videospil-industrien kollapsede i starten af 1980'erne, og i en periode så det ud til, at fænomenet ville gå over i historien som en døgnflue.
Men Shigeru Miyamoto holdt næsten egenhændigt industrien i live med sin opfindelse af en animeret figur ved navn Jump Man, som hurtigt blev kendt som Mario.
Shigeru Miyamotos indflydelse på gaming-industrien har været enorm lige siden, og i dag er han administrerende direktør for Nintendo. Hans seneste opfindelse er Wii Fit til spillekonsollen Nintendo Wii.
10. Shawn Fanning
Med Napster introducerede Shawn Fanning teknologien, der kan betyde enden på internettet. I dag optager trafik fra peer-to-peer-programmer omkring 70 procent af al bredbånd.
Ifølge AT&T er peer-to-peer en afgørende årsag til, at virksomheden vil være nødt til at lave en radikal opgradering af sin infrastruktur, hvis den skal undgå, at internettet som vi kender det, bryder sammen inden 2010.
Altsammen på grund af en fyr, der ville finde en lettere måde at dele sange med fremmede.
Foto: 6. BBN.com. 7. The Bootstrap Institute / Wikimedia Commons. 8. Hewlett-Packard. 9. IDG News Service. 10. Wikimedia Commons.