Danske Bank har endnu ikke kunnet finde årsagen til det it-nedbrud hos IBM, der sidste fredag i september forhindrede en ottendedel af brugerne i at bruge banken på nettet.
"Det er formentlig ikke muligt for os at afdække årsagen på den korte bane," siger it service manager Peter Vestergaard.
Efter nedbruddet videregav banken ellers materiale fra systemets log-filer til laboratorierne hos leverandøren IBM.
Formålet var at foretage en såkaldt root cause- analyse.
Men laboratorieundersøgelserne klarlægger ikke, hvad der fik en af otte Unix-skaller på bankens mainframe-system til at gå i selvsving en fredag morgen i september.
"Denne root cause-analyse har ikke vist os det endelige forløsende resultat endnu," siger Peter Vestergaard.
Han forklarer, at logfilerne fra storbankens system ganske enkelt ikke indeholder nok data.
"I bund og grund kan du logge alt. Men logning kræver også performance. Du kan faktisk logge mere materiale end selve transaktionen selv flytter, " siger Peter Vestergaard.
Ikke nok information
På den måde er det nødvendigt at afgrænse præcis, hvad systemet skal logge. Ellers drukner systemet simpelthen i logfiler, forklarer
"Og i det her tilfælde har vi så ikke fået alt det materiale, vi gerne ville have," siger Peter Vestergaard.
Dermed har Danske Bank ikke sat logfilerne til at indsamle de data, som er nødvendig for at afdække den temmelig tekniske affære, som bevirkede at en ottedel af morgenkunderne ikke kunne bruge banken på nettet sidste fredag i september.
Men der er ikke tale om en fejl i håndteringen af logfilerne. Indstillingerne er et bevist valg, understreger Peter Vestergaard.
"Det er ikke et spørgsmål om, at vi har glemt at sætte tingene rigtigt. Vi har sat dem nøjagtigt, som vi ville, og de dækkede så ikke i denne situation," siger Peter Vestergaard.
Ændrer indstillinger
Alligevel har Danske Bank nu besluttet at ændre indstillingerne for logning af systemdata.
"Vi har skruet på de parametre, der genererer log-materiale. Derved får vi har mere materiale at arbejde med, hvis vi skulle få en lignende situation," siger Peter Vestergaard.
Ifølge Peter Vestergaard forventer banken imidlertid ikke at opleve fejlen igen.
"Det er altid målet at finde den grundlæggende årsag til, at et system fejler. Men vi er alle sammen underlagt det muliges kunst," siger Peter Vestergaard.