Artikel top billede

Danske Bank drejer på log-håndtag efter nedbrud

På grund af manglende data i systemlog må dansk storbank se langt efter årsag til netbank-nedbrud hos IBM.

Danske Bank har endnu ikke kunnet finde årsagen til det it-nedbrud hos IBM, der sidste fredag i september forhindrede en ottendedel af brugerne i at bruge banken på nettet.

"Det er formentlig ikke muligt for os at afdække årsagen på den korte bane," siger it service manager Peter Vestergaard.

Efter nedbruddet videregav banken ellers materiale fra systemets log-filer til laboratorierne hos leverandøren IBM.

Formålet var at foretage en såkaldt root cause- analyse.

Men laboratorieundersøgelserne klarlægger ikke, hvad der fik en af otte Unix-skaller på bankens mainframe-system til at gå i selvsving en fredag morgen i september.

"Denne root cause-analyse har ikke vist os det endelige forløsende resultat endnu," siger Peter Vestergaard.

Han forklarer, at logfilerne fra storbankens system ganske enkelt ikke indeholder nok data.

"I bund og grund kan du logge alt. Men logning kræver også performance. Du kan faktisk logge mere materiale end selve transaktionen selv flytter, " siger Peter Vestergaard.

Ikke nok information

På den måde er det nødvendigt at afgrænse præcis, hvad systemet skal logge. Ellers drukner systemet simpelthen i logfiler, forklarer

"Og i det her tilfælde har vi så ikke fået alt det materiale, vi gerne ville have," siger Peter Vestergaard.

Dermed har Danske Bank ikke sat logfilerne til at indsamle de data, som er nødvendig for at afdække den temmelig tekniske affære, som bevirkede at en ottedel af morgenkunderne ikke kunne bruge banken på nettet sidste fredag i september.

Men der er ikke tale om en fejl i håndteringen af logfilerne. Indstillingerne er et bevist valg, understreger Peter Vestergaard.

"Det er ikke et spørgsmål om, at vi har glemt at sætte tingene rigtigt. Vi har sat dem nøjagtigt, som vi ville, og de dækkede så ikke i denne situation," siger Peter Vestergaard.

Ændrer indstillinger

Alligevel har Danske Bank nu besluttet at ændre indstillingerne for logning af systemdata.

"Vi har skruet på de parametre, der genererer log-materiale. Derved får vi har mere materiale at arbejde med, hvis vi skulle få en lignende situation," siger Peter Vestergaard.

Ifølge Peter Vestergaard forventer banken imidlertid ikke at opleve fejlen igen.

"Det er altid målet at finde den grundlæggende årsag til, at et system fejler. Men vi er alle sammen underlagt det muliges kunst," siger Peter Vestergaard.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere