Artikel top billede

Foto: Torben Klint

Test prisen og få sorte tal

Klumme: Den rigtige prissætning af en vare kan udgøre forskellen på underskud og overskud i din forretning. Så prøv at eksperimentere med, hvad dine varer skal koste.

At fastsætte prisen på sine varer er absolut ikke nemt. Det afhænger selvfølgelig fuldstændig af, hvilket segment man henvender sig til, hvilke produkter man sælger og så videre. Ofte er der en masse forskellige faktorer, der spiller ind.

Da vi skulle sætte prisen på SPAMfighter, kiggede vi på, hvad konkurrenterne tog, og lagde os nogenlunde midt i feltet for ikke at stikke ud. Det fungerede sådan set meget godt. Vi fandt en pris på 25 dollars, 25 euro og 200 kroner. Det var dengang, dollarens værdi var lidt højere, end den er i dag.

Da dollaren faldt, stod vi lige pludselig med et problem. Vi tog jo det samme i dollars og euro, og det var der naturligvis en del europæere, der var sure over. Så vi kunne enten sænke Euro-prisen eller hæve dollar-prisen.

Vi endte med at sætte prisen op til 29 dollars, og vi mistede ikke nævneværdigt salg. Det gav lige 4 ekstra dollars i kassen for hvert enkelt salg.

Du skal tænke meget på, at prisen skal være psykologisk rigtig. Det er muligt, at vi kunne sætte den op fra 25 til 35 dollars. Det tror jeg så til gengæld, at vi ville begynde at miste kunder på, men det er noget, vi en dag skal teste.

På iværksætterdebatten Amino, som jeg er medejer af, har vi en virksomhedsbørs, hvor folk kan købe og sælge virksomheder. Det er gratis at sætte en virksomhed til salg, men man kan købe mere synlighed med guld- og sølv-annoncer.

At fastsætte prisen på sådan en annonce er ikke nemt, og vi prøvede at lægge ud med en pris på 3.000 kr. for en guldannonce.

Vi syntes selv, at prisen var rimelig i forhold til den værdi, annoncen havde, men vi solgte næsten ingen af dem. Så satte vi prisen ned til det halve og lige pludselig begyndte ordrerne at komme ind i en lind strøm.

Leger konstant med priserne

Når vi får tiden til det, skal vi teste, hvilken pris der er den rigtige. Det kan sagtens være, at vi kan tage 2.000 kr. for annoncen og sælge det samme antal, og det vil gøre en del for vores omsætning.

Den bedste måde at undersøge det på er ved at lave A-B splittest. Prøv at tage 50 procent af kunderne og smid dem ind på en del af sitet, hvor varerne koster én pris, og 50 procent med en anden pris, og mål resultatet.

Det er det, Amazon gør konstant. Hvis du tror, at du går på Amazon og får den samme pris som naboen, så glem det. Amazon leger konstant med priserne på mange bøger og ved forskellige varer for at se, hvad der giver den største indtjening.

Det samme bør du gøre hen ad vejen, når du får musklerne til det. Begynd at eksperimentere og se, hvad varen kan bære.

Og husk, hver en ekstra krone, du kan hente ud af kunderne, ender på din bundlinje, og det kan nemt være dem, der gør, at din forretning går fra rødt til sort.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere