Danske Banks systemansvarlige vågnede i morges op til problemer som følge af en teknisk fejl i bankens netbank.
Fejlen ramte på tværs af landegrænser og alle bankens brands, hvor banken i alt servicerer godt to millioner mennesker i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Irland.
Flere end 250.000 af bankens kunder kunne efterfølgende ikke logge ind på deres netbank-konti i halvanden time.
Problemerne skyldtes ifølge IT Service Manager Peter Vestergaard fra Danske Bank "en fejl i et "Unix-subsystem på én instans af bankens mainframe-systemer" og kom totalt bag på bankens it-afdeling.
"Vi undersøger fejlen i øjeblikket for at få elimineret den grundlæggende årsag, for det skal jo nødigt ske igen," forklarer Peter Vestergaard til Computerworld.
På trods af de periodiske problemer med netbanken og bankens business online-system, så kører systemerne - inklusiv netbank - igen.
IBM - igen
Peter Vestergaard forklarer, at Danske Bank ikke havde forventet problemerne og nu vil tale med sin unavngivne leverandør, hvor problemet synes at være opstået.
"Det er ikke en dialog, som jeg ønsker, vi skal tage igennem pressen," fastslår Peter Vestergaard.
Computerworld erfarer dog, at det er IBM, der er leverandøren.
"Vi kan bekræfte, at IBM var ramt af en kortvarig driftsforstyrrelse her til morgen. Beklageligvis gav dette problemer for Danske Banks netbank. Problemet var afgrænset til Danske Bank, og driften blev genoprettet efter lidt over en time," skriver IBM's danske pressechef Carsten Grønning til Computerworld.
Kræver forklaring på problemer
Det er ikke første gang, at Danske Bank har problemer med leverandøren IBM.
Banken havde i lighed med en del andre store danske virksomheder kæmpe-problemer, da en del af IBM's 10.000 kvadratmeter store datacenter gik i sort den 9. april.
Dansk Bank forventer nu ifølge sin kontrakt et første udkast til en hændelsesrapport fra IBM's side inden fredag i næste uge.