Computerworld News Service: Ved slutningen af sin tredje uge stod Googles Chrome for 0,77 procent af det antal af browsere, der besøgte et af de 40.000 sites, som Net Applications overvåger, hvilket er en nedgang fra 0,85 procent ugen før.
"Tendensen for Chrome beskriver stadig en let nedadgående kurve, og det reflekterer disse ugentlige tal," udtaler Vince Vizzaccaro, Net Applications executive vice president for markedsføring.
Selvom Chrome skød op over en procent af markedet inden for få timer efter dens udgivelse, så når den ny browser nu kun op på dette niveau midt om natten amerikansk tid, tilføjer Vizzaccaro.
Chromes andel, ligesom andelene for Mozillas Firefox og Apples Safari, stiger typisk efter arbejdstid og falder så igen næste arbejdsdag. Mange virksomheder standardiserer til Microsofts Internet Explorer og lader ikke ansatte bruge alternative browsere.
Marginaler
Internet Explorer og Firefox viser dog stadig tab i andele sammenlignet med perioden umiddelbart før Chromes debut 2. september, men begge browsere genvandt brugere i sidste uge, ifølge Vizzaccaro. Internet Explorer genvandt 0,24 procentpoint i sidste uge, mens Firefox genvandt 0,06 procentpoint.
Begge browsere er dog forblevet på den negative side i denne måned i forhold til normalen, ligesom Opera Softwares Opera og AOLs hedengangne Netscape. Apples Safari, som er den eneste browser, der undgik Chromes påvirkning, er stadig på den positive side for september, og afsluttede sidste uge med 0,45 procentpoint højere markedsandele end før Chrome, selvom det godt nok er et fald fra ugen før, der var 0,68 procentpoint på plussiden.
I sidste uge udtalte Vizzaccaro, at Safaris immunitet kan spores tilbage til en mangel på konkurrence fra Chrome. Selvom Google har lovet en native Mac OS X-version, så er browseren på nuværende tidspunkt kun tilgængelig på Windows XP og Windows Vista.
Forsigtig markedføring
Computerworlds tal for browserandele giver genklang af Net Applications tendenser for Chrome. Procentdelen af besøgende på Computerworld.com, som bruger Googles browser faldt til 4,01 procent i sidste uge fra 4,96 procent ugen før.
Chromes langsomme nedgang kan være på grund af Googles forsigtige markedsføring, ifølge Vizzaccaro.
"Den eneste markedsføring, jeg har set fra Google, er i sponsorerede links på søgeresultater for søgetermerne 'browser eller 'browsere,' udtaler han.
"På Google ligger Chrome naturligvis som det øverste sponsorerede link. På Yahoo ligger det nummer to. Men på Windows Live kunne jeg ikke engang finde Chrome på de første fem sider af organiske søgeresultater."
Oversat af Thomas Bøndergaard