Om man kan være en god leder uden at være ekspert i de enkelte discipliner, har jeg i mange år været i tvivl om.
Kan man være en god fodboldtræner, uden selv at kunne spille fodbold? Og en god manager for en rockstjerne uden at have en tone i livet?
For halvtreds år siden var medarbejderindflydelse en by i Rusland, og mange arbejdspladser fungerede som samlebåndsdiktaturer. Medarbejderen kom, stemplede ind, arbejdede, og lederen var en cigarrygende, autoritetsfigur i jakkesæt.
Skulle der belønninger på bordet, kom de i form af lønforhøjelser, men man fandt langsomt ud af, at en lønforhøjelse ikke nødvendigvis gav medarbejderne større arbejdsglæde. De ville hellere have mere fritid.
I dag er det almindeligt kendt, at det er langt vigtigere, at medarbejderne trives, end at lønningsposen bliver tungere.
Ingen trives med diktatur
Der stilles derfor helt andre krav til lederne end tidligere: Cigaren er røget i svinget, og en leder vælges ud fra sine lederegenskaber, der blandt andet handler om at være den drivkraft, der kan få det samlede maskineri til at fungere som en helhed.
Lederen sidder ikke som en alvidende faderfigur, der ved alt og kan bedst selv, og det betyder, at det er blevet langt mere nødvendigt at involvere medarbejderne i ledelsens beslutninger.
Der er ingen medarbejdere anno 2008, der trives med diktatur på arbejdspladsen, uanset om det passer til virksomhedens kultur eller er lederens lederstil.
Det er derfor ikke et valg, men et must at give medarbejderne indflydelse på deres eget arbejde og dermed også på virksomhedens strategiske beslutninger.
Vigtigt at sparre med medarbejderne
På nutidens arbejdsplads repræsenterer medarbejderen en vidensbank, som den moderne leder bør skatte højt.
Ingen anden end medarbejderen selv kan bidrage så kompetent og nuanceret med kreative input om deres egne arbejdsopgaver og om virksomheden set fra deres synspunkt. Det er et tungtvejende argument for at give medarbejderne langt større indflydelse på deres arbejde, samtidig med at det ressourcemæssigt er en kæmpe fordel for virksomheden.
Derfor er det utroligt vigtigt, at lederen kontinuerligt sparrer og videndeler med medarbejderne og formår at stole på de ansattes kompetencer. For mit eget vedkommende betyder det, at jeg som leder oplever en motiveret medarbejder og får et bedre og mere kvalificeret beslutningsgrundlag.
Et halvt års indflydelse
I SoftScan involverer vi alle medarbejdere hver dag - og det er i forhold til medarbejderforhold, bonusser, jobbeskrivelser, rekruttering, frokostordning, pauser, valg af nyt domicil og SoftScan Forum.
Forummet er et medie, hvor medarbejderne i en periode på seks måneder repræsenterer deres afdelings meninger på godt og ondt. Det handler ikke om fagforeninger og sikkerhed, men om motivation, arbejdsglæde, kommunikation og forbedringer i alle sammenhænge.
Det giver ledelsen et rigtigt godt billede af stemningen og tilfredsheden i virksomheden og skaber grobund for nytænkning
I virkeligheden handler det om at respektere folks kompetencer og at give dem frihed til at bruge dem. Og at stole på at disse kompetencer giver medarbejderne en indsigt i, hvordan man løser opgaverne bedst.
Thomas Holm Jensen er administrerende direktør i it-sikkerhedsvirksomheden SoftScan.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.