"Danmark er nummer et i udbredelsen af bredbånd, så hvad ville en skønhedsdronning lære af andre lande," spurgte Dmitri Ypsalanti, da han i dag holdt oplæg på konferencen Bredbåndsdagene 2008.
Som leder af teleafdelingen i det internationale økonomiske råd OECD står Dmitri Ypsalanti bag en lang række undersøgelser, der sammenligner medlemslandenes positioner på telemarkedet.
Efter hans oplæg var dommen klar. Der er faktisk en hel masse, Danmark kan lære af andre lande. Ikke mindst når det gælder hastigheder.
"Det er billigt at få adgang til nettet i forhold til andre lande, men det hænger sammen med, at danske selskaber stadig tilbyder lave hastigheder - helt ned til 256 kilobit. I Frankrig er den laveste hastighed eksempelvis to megabit," forklarer Dmitri Ypsalanti.
Med 35,1 bredbåndsabonnenter per 100 indbyggere lægger Danmark sig i spidsen med flest linjer per indbygger, mens Holland og Island følger efter.
Lande som Sydkorea og Japan ligger henholdsvis nummer syv og 17. Men netop de to sidstnævnte lande har langt større udbredelse af højhastighedsforbindelser.
40 procent af japanske bredbåndsforbindelser er fibernet, 34 procent i Sydkorea, mens tallet for Danmark kun er ni procent. Det sender Danmark ind på en femteplads over fibernet.
"Danmark er ganske vist nummer et i udbredelse, men Danmark kan forbedre sig på pris og hastighed," siger Dmitri Ypsalanti.
Ifølge OECD's opgørelse tilbyder Japan den billigste megabit-pris med 69 øre, mens den laveste pris per megabit i Danmark er 8,7 kroner.
Minister taler om mindst to megabit
Videnskabsminister Helge Sander (V) erkender også, at det er tid til at tænke nyt i de danske bredbåndsambitioner. Indtil nu har det handlet om at give flest mulige danskere adgang til bredbånd, men det mål er så godt som nået.
"Der er ikke flere i Danmark uden adgang til bredbånd, end at de kan samles på SAS Arena i Herning," siger ministeren.
SAS Arena rummer dog kun plads til 11.800 tilskuere, mens antallet af danskere uden mulighed for bredbånd ligger på 20.000.
"Vi bør derfor overveje om vi skal foretage en ny måling, hvor vi i stedet undersøger, hvor mange danskere der ikke har mulighed for at få minimum to megabit internet," siger Helge Sander.
OECD har også undersøgt, hvilke hastigheder bredbåndsudbyderne reklamerer for i deres markedsføring. I Japan var den gennemsnitlige max-hastighed i reklamerne 94 megabit, mens danske udbydere reklamerede med 6 megabit. Det sender Danmark ned på en 21. plads af i alt 30 lande.