Computerworld News Service: Ifølge en række analytikere og operatører vil ansatte i virksomheder snart begynde at bruge mobil social networking.
Det vil være en naturlig udvikling af den måde, hvorpå brugen af social networking-sider som Facebook er begyndt at vokse inden for arbejdsgrupper, der er afhængige af desktop-computere.
Eksperterne forventer også, at folk som læger, ingeniører, advokater og endda sportsfans vil tage det i brug.
Kan tages med overalt
Mobil sociale networking kan betale sig, fordi mobile enheder er personlige og kan tages med overalt, hvilket giver mulighed for at overføre hurtige idéer og billeder.
Med mobile sociale netværk kommer brugerne til at have video, GPS, sms, stemme og kollaboration inden for meget kort rækkevidde.
For eksempel kan en forretningsrejsende i en ukendt by gå forbi en restaurant, der ser god ud.
Ved hjælp af mapping- og location-teknologi vil han lynhurtigt kunne sende en besked til 10 venner om, at de skal møde ham ved restauranten om et kvarter.
Eller en sulten rejsende kan optage en video af sig selv foran en restaurant og sende klippet sammen med en besked, så de andre i arbejdsgruppen ved, hvad de kan forvente.
Fremtiden for mobile sociale netværk var et stort diskussionsemne på seminarer og fora ved CTIA-messen i denne uge.
Her diskuterede mobilproducenter, netværksoperatører og udbydere af sociale netværk, hvordan der skal betales for tjenesterne, og hvem der skal betale, og hvad man kan gøre for at beskytte brugernes privacy og sikkerhed.
Der har ikke været den store interesse for mobil social networking i USA, hvor mellem 5 og 10 procent af de mobile brugere deltager, fortæller Karsten Weide, IDC-analytiker der talte om trenden på messen.
Kan fordobles på et år
Men Karsten Weide fortalte også, at antallet af brugere nemt kan fordobles på et år, fordi der er så mange store spillere i branchen, der viser interesse for konceptet.
Optimismen blev ikke mindre af, at fremtrædende leverandører som Verizon Wireless og Nokia præsenterede en række værktøjer, der kan hjælpe brugerne med at samle deres sociale netværk i en enkelt interface.
Men Karsten Weide påpegede, at der er begræsninger for mulighederne. De tæller blandt andet besværet med at bruge en interface på en mobiltelefon eller smartphone til at finde venner i et socialt netværk, vedhæfte informationer og sende beskeder.
Et af de største problemer er, hvordan social networking-sider som Facebook, Twitter og MySpace kan øge deres indtjening ved at gøre deres applikationer brugbare på en masse forskellige slags mobiltelefoner på tværs af forskellige netværk.
Hvordan kan indtjeningen øges?[/
Karsten Weide fortalte, at han har talt med direktører for to store social networking-firmaer, som han ikke ville navngive, som udtrykte bekymring for, hvordan de kan øge deres indtjening, og hvor meget indtjening de trådløse operatører vil være villige til at dele.
Men udover at dele indtjening skal udbyderne af sociale netværk finde ud af, hvor mange af kundernes personlige oplysninger, de skal dele med operatørerne og vice versa.
I en paneldiskussion blandt fem repræsentanter for branchen blev der sået tvivl om, hvorvidt mobile sociale netværk kan støttes med indtjening fra annoncering hos slutbrugerne.
Hvis annoncering ikke støtter konceptet, vil operatører og udbydere formentlig være afhængige af annonementsafgifter, sagde paneldeltagerne.
Men der er stadig ubesvarede spørgsmål om, hvor meget brugerne er villige til at betale for et abonnement, eftersom afgiften sandsynligvis vil blive lagt oven i den pris, brugerne skal betale for deres ubegrænsede månedlige dataplan.
"Annoncering bliver udfordret som en måde at understøtte mobil social networking på,", sagde Paul Rehrig, direktør for business development hos Warner Music Group.
Men han sagde samtidig, at mange virksomheder, inklusive dem der sælger musik, sandsynligvis vil få mere held med at sælge bestemte typer indhold til mobilbrugerne end de har oplevet med salg til brugere af desktop-computere.
Med musik er der gode muligheder for at dele sange og anmeldelser via mobile sociale netværk, sagde Mori Joller, chef for new services hos Virgin Mobile.
Hun sagde, at der er stort potentiale for mobil social networking på grund af den måde, unge brugere af trådløse netværk allerede flokkes om at sende sms'er og bruger sociale netværk på deres desktops.
"Vi har fundet ud af, at den gruppe mennesker er skrækslagne for at ikke at have forbindelse, hvilket betyder, at en mobil social forbindelse vil være ideelt," sagde Mori Joller.
Alligevel sagde hun og andre, at operatører og social networking-sider skal være meget opmærksomme på at beskytte brugernes privacy og sikkerhed, især for mindreårige, der kan blive udsat for stalkere, eller som ikke ønsker, at tidligere venner skal kunne se, hvor de befinder sig.
Der kan og bør indbygges kontrol, sagde Mori Joller.
"Vi er nødt til at have kontroller, der spørger brugeren, om han eller hun har lyst til at dele sin placering med sine venner," sagde hun. "Vi har eksempler på folk, der stalker andre gennem sociale netværk."
Karsten Weide sagde, at mobile sociale netværk aldrig vil få en chance, hvis alle parter ikke sørger for at indbygge rigeligt med privacy- og sikkerhedskontrol med det samme - især for de yngre brugere.
Oversat af Mille Bindslev