Computerworld News Service: Mobilproducenterne arbejder i fælles flok på at få kameraet i mobiltelefonen til at kunne læse stregkoder.
Nogle få virksomheder tilbyder allerede applikationer, der lader brugere af kameramobiler tage et billede af et produkts stregkode for at kunne sende brugeren uddybende information om det produkt, som stregkoden tilhører.
Denne teknologi er vidt udbredt i Japan. Men den internationale brancheorganisation for trådløs telekommunikation CTIA har siden sidste år arbejdet på at samle kræfterne i branchen, så en virksomhed, der viser en stregkode, kan forvente, at enhver mobiltelefon vil være i stand til at læse den.
I en hurtig demonstration i torsdags ved CTIA-konferencen i San Francisco viste marketingsdirektør hos Alltel, Jeff Giard, hvordan man vil kunne udnytte en stregkode på en filmplakat fra et busskur til at få mere information om filmen.
Han åbnede for stregkodelæser-applikationen på sin mobiltelefon og viftede kameraet foran stregkoden. Med det samme begyndte telefonen at downloade en trailer for filmen.
Download demo-spil
I fremtiden vil annoncøren eksempelvis kunne tilføje information sidst i traileren om, hvor og hvornår biografer i nærheden viser den pågældende film, ifølge Giard.
Stregkoderne kan ifølge Giard vises på større billeder som reklameplakater i busskure eller på mindre annoncer i blade og aviser.
En whitepaper, der i denne uge blev udgivet af CTIA, beskriver andre mulige brugsscenarier. En reklame for et computerspil kan have en stregkode, som giver mulighed for at downloade en demo af spillet og en rabatkupon til at den lokale computerspilsforretning.
Eller bands kan bruge stregkoder i reklamer til at generere trafik til websites, hvor man kan købe billetter til deres koncerter.
Læsning af en stregkode kan også afsende en sms med en af stregkoden forudbestemt tekst, igangsætte et opkald eller skrive noget ind i mobilens kalender.
Scenariet lyder påfaldende ens, i forhold til hvad der i sin tid blev diskuteret af fortalere af Bluetooth. Da forstillede nogle sig reklamekampagner, der ville "pushe" meddelelser til mobilbrugere, idet de kom forbi reklameplakater udstyret med Bluetooth.
Sikkerhedshensyn bremsede dog den udvikling. Dette forsøg med stregkoder kan dog vise sig at have en højere grad af sikkerhed, da det kræver, at brugere selv aktivt åbner for applikationen og vifter mobilens kamera foran stregkoden, før de kan modtage nogen data.
Oversat af Thomas Bøndergaard