Computerworld News Service: Den Afrikanske Mobile 'Factbook 2008' viser, at mange afrikanske mobile markeder, især i Østafrika, har for høje skatte-modeller med afgifter på både forbrug og salg af mobiltelefoner.
I øjeblikket betaler øst-afrikanere skat på 25 til 30 procent af deres mobile telefontjenester. Til sammenligning ligger gennemsnittet på 17 procent i hele Afrika. Kenya, Tanzania og Uganda opkræver afgifter på henholdsvis 10, 7 og 12 procent.
Rapporten fremhæver, at Tanzania og Den Demokratiske Republik Congo er de eneste lande i Afrika, der stadig kræver toldbeskatning på importerede mobile håndsæt, hvilket gør prisen uoverkommelige for mange enkeltpersoner.
Rapporten, der offentliggøres af det Afrikanske og Mellemøstlige 'East Telecom Week', bemærker endvidere, at den lave indkomst per indbygger i mange afrikanske lande vil hæmme væksten af enhver art af avanceret mobil-industri.
"Hvis der ikke er nok abonnenter til at gøre serviceydelser levedygtige, vil operatører ikke investere i opgraderinger, hvilket igen vil bremse udviklingen af markedet," konkluderer rapporten.
Analfabeter bruger ikke sms
Hvad angår analfabetisme, fastslår rapporten, at en analfabetisk befolkning finder det vanskeligt at bruge selv grundlæggende tjenester, som for eksempel SMS. SMS er identificeret som den største værdi-skabende service indenfor almen mobil telekommunikation.
Undersøgelsen foreslår at for fremme vækst skal prisen ned hvilket vil tilskynde folk med lave indkomster til at benytte mobiltjenester. Endvidere foreslås det også at Mobiloperatørerne arbejder sammen med fabrikanter, eller selv fremstiller telefoner for at bringe priserne ned.
Det afrikanske mobilmarked er domineret af MTN, Vodacom, Zain, France Telecom og Orascom. MTN har den største markedsandel med mere end 73,9 millioner abonnenter, derefter kommer Vodacom (33,4 millioner), Orascom (32,4 millioner), Zain (30,6 millioner) og Orange (27,7 millioner).
Ved udgangen af 2007 var der 280,7 millioner mobiltelefon-abonnenter i Afrika, svarende til en dækningsgrad på 30,4 procent.
Forudbetalte tilbud, den fortsatte liberalisering af telesektoren og den forventede udbredelse af 3G -tjenester er blevet identificeret som vigtige bidragsydere til mobil vækst.
Afrikanske regeringer har omfavnet liberalisering af sektoren, og sælger langsomt deres aktieposter i tele-selskaberne. Tunesien har for eksempel allerede lagt privatiseringen af Tunis Telecom i udbud, og store selskaber som France Telecom og Telecom Italia har allerede afgivet deres bud.
Oversat af Jimmie Gustafsson