E-handelsfonden, der varetager e-mærket, har i dag anmeldt Trustpilot.dk til Forbrugerombudsmanden, fordi fonden mener, at firmaet overtræder de nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt til handel og markedsføring på internettet.
Det er udslagsgivende for anmeldelsen, at Trustpilot.dk markedsfører sit eget koncept som en mærkningsordning, som virksomheden kalder Trustmark.
Trustpilot.dk's direktør, Peter Holten Mühlmann, udsendte lørdag en mail til danske netbutikker, hvor han beskriver Trustpilot.dk som en mærkningsordning, et kundestyret e-handelsmærke eller e-mærke.
Det er en klar overtrædelse af de nordiske forbrugerombudsmænd standpunkt til handel og markedsføring på internettet, vurderer efter e-handelsfonden.
På Trustpilots hjemmesiden kan folk, der har handlet online, dele deres oplevelser med andre brugere.
Netbutikkerne rates automatisk i kategorierne Boykot, Bør undgås, Tænk dig om, Kan anbefales og Helt i top.
Computerworld har tidligere omtalt virksomhedens koncept under den interessante overskrift Du er ilde stedt, hvis KongenHrBæver hader din butik.
Trustpilot.dk var desuden en af de otte finalister til iværksætterprisen som årets Edison 2008.
Trustpilot.dk også meldt for spam
Mailen er blandt andet sendt til e-mærkede netbutikker, som efterfølgende har anmeldt TrustPilot.dk for spam, da de ikke har accepteret at modtage elektronisk post fra firmaet.
E-handelsfonden oplyser, at den ser med stor alvor på sagen, fordi udsendelse af uønsket elektronisk reklame en klar overtrædelse af markedsføringsloven paragraf 6 og er undergravende for dansk e-handel.
"E-mailen er afgørende for nethandlen. Loven siger, at forbrugerne skal oplyse deres e-mailadresse, så den erhvervsdrivende elektronisk kan bekræfte ordren. Hvis forbrugerne, af frygt for misbrug, ikke længere vil opgive deres e-mail, så er det en tikkende bombe under den danske e-handelsudvikling," forklarer Lars Schmidt Larsen, direktør for e-handelsfonden.
Vildledning af forbrugerne
I mailen fra Peter H. Mühlmann fremgår det, at TrustPilot.dk er et kundestyret e-handelsmærke.
"E-mærket, som er varetaget af e-handelsfonden, er de danske forbrugeres hjælp til at finde de netbutikker, som efterlever gældende lov samt en række ekstra forbrugerbeskyttende krav.
Derfor er det meget problematisk, at Peter H. Mühlmann beskriver TrustPilot.dk som et e-handelsmærke eller e-mærke, idet forbrugeranbefalingerne på ingen måde giver forbrugerne nogen form for, hverken juridisk eller anden beskyttelse. Det er vildledende markedsføring, og det skal stoppes straks," fastslår Lars Schmidt Larsen.
Peter H. Mühlmanns beskrivelse af TrustPilot.dk som et e-handelsmærke/emærke er en direkte overtrædelse af markedsføringsloven.
E-handelsfonden har rettighederne til mærket efter eneretsbeskyttelseslovgivningen, og har brugt mange år på at opbygge e-handelsfondens varemærke, "e-mærket".
Derfor har e-handelsfonden via fondens advokat bedt TrustPilot.dk om at stoppe den krænkende adfærd med øjeblikkelig virkning, fordi firmaet lukrerer på e-mærkets omdømme og profil, oplyser e-handelsfonden.
"Vi ser med meget stor alvor på Trustpilot.dk's ufine og efter vores opfattelse ulovlige forretningsmetoder. Vi er klar til at stævne Trustpilot.dk uden yderligere varsel, hvis selskabet ikke ændrer sine forretningsmetoder" siger Lars Schmidt Larsen, og fortsætter:
"Det forekommer mig noget amatøragtigt og naivt, at en direktør for et firma, som oven i købet foregiver at arbejde i forbrugernes interesser, i en og samme mail gør sig skyldig i spam, misbrug og snylten på et anerkendt varemærke og overtræder de nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt til handel og markedsføring på internettet."
Det er organisationerne Forbrugerrådet, Dansk Erhverv, Finansrådet, DI, ITEK, HK, Dansk IT og FDIH, der står bag non-profit e-handelsfonden.