Microsoft sidder i dag komfortabelt på markedet for browsere. Virksomhedens Internet Explorer har ifølge TheCounter.com 78 procent af verdensmarkedet, mens Firefox følger efter med lidt over 16 procent.
Dermed sidder de to alene på 94 procent af markedet, og det er her, at Chrome skal finde brugerne.
"Der er egentlig kun to steder at tage markedsandele; hos Microsoft og måske også Firefox. Men Microsoft kan godt tabe 10 til 15 procent, uden at det er andet end et symbolsk problem for virksomheden," siger professor Niels Ole Finnemann, der er leder af Center for Internetforskning i Århus.
Han tilføjer, at det er vigtigt for Google, at firmaet udnytter mange af de services, som de har haft så stor succes med indtil nu. Ellers kan det blive svært, understreger han.
"Vi skifter ikke bare browser, fordi Google har en ny, medmindre det bliver en langt bedre grænseflade. Og det kan det så blive, fordi Google har en række nyhedsservices," siger Niels Ole Finnemann.
Ifølge professor Mogens Kühn Pedersen fra Copenhagen Business School er det ikke nødvendigvis i de vestlige lande, at vi kommer til at se Chrome gøre størst indtog.
Han vurderer, at den har gode chancer i lande som Tyrkiet, Brasilien, Kina og Indien.
"I de lande er de mere åbne for, at der kommer nye produkter. De er ikke bundet op på den klassiske struktur, derimod bruger de mere applikationer, der ikke er bundet op på specifikke browsere, så der kan man godt forestille sig, at de her open source-browsere vinder frem," forklarer Mogens Kühn Pedersen.
Loyale Firefox-brugere svære at lokke
En af de helt store udfordringer for Google bliver at kapre kunderne, for de skal have en god grund til at droppe det produkt, som de har vænnet sig til.
I går påpegede analytiker Anders Elbak fra IDC over for Computerworld, at brugerne ofte ikke er bevidste om, hvilken browser de bruger. Og de bevidste er loyale brugere, og de kan være svære at lokke væk, mener Niels Ole Finnemann.
"Firefox har nok et inkarneret publikum, der er stærkt entusiastisk, og de skal have et godt alternativ for at slippe Firefox," siger Niels Ole Finnemann.
Udover de to store spillere på markedet er der også en række mindre kendte browsere. En af dem er norske Opera, som ifølge TheCounter.com sidder på lidt under én procent af markedet. Googles indtrængen på markedet kommer dog ikke til at betyde enden for den norske miniput, vurderer Mogens Kühn Pedersen.
"Opera gør sig gældende på mobiltelefoner, hvor den er fremragende, og derfor har den en stærk position i Vesteuropa," siger Mogens Kühn Pedersen.
Udover de nævnte browsere har Apples Safari en markedsandel på 3,4 procent.