Artikel top billede

Nokia indleder udrulning af gratis musik-tjeneste

Køb en Nokia-telefon og download musik vildt og uhæmmet i et år uden at betale en krone for det. Nokia lancerer 'Comes with music'-konceptet med iTunes som hovedmålet.

Verdens største mobilselskab, finske Nokia, går i næste måned gang med at udrulle musik-tjenesten "Comes with music" i Storbritannien, der bliver det første land i rækken, hvor kunderne får adgang til ubegrænset musikdownload, når de køber en Nokia-telefon.

Til næste år vil udrulningen fortsætte i resten af Europa samt i Asien, hvor tjenesten vil blive lanceret i Frankrig, Tyskland, Italien, Holland, Spanien samt Australien og Singapore.

Nokias musikchef, Tommi Mustonen, har tidligere i interview med Computerworld fortalt om 'Comes with music'-konceptet.

Det bygger på, at der i købet af en Nokia-telefon er inkluderet fri download af musik i 12 måneder.

"Musik-filerne kan man beholde for altid. Og man kan downloade dem igen, hvis man mister sin telefon," sagde Tommi Mustonen dengang til Computerworld.

Lanceringen i Storbritannien kommer lige op til det normalt meget lukrative jule-salg. Nokia vil endnu ikke oplyse, hvad de pågældende telefoner kommer til at koste. Tidligere undersøgelser har dog vist, at forbrugerne er villige til at betale mellem cirka 1.100 og 3.500 kroner for en avanceret mobiltelefon, hvor musiktjenesten er indbygget.

'Comes with music' markerer på mange måder et markant kursskifte fra Nokias side. Selskabet vil nemlig ikke længere fokusere på at være hardware-producent, men snarere på at være en service-leverandør, der tilbyder et miks af tjenester og hardware.

"Nokia vil være det selskab, der gør ting muligt for folk. Vi vil ikke længere være en hardware-producent, men heller ikke et service-selskab. Vi vil være noget midt i mellem," har Nokia-chef Mark Selby tidligere sagt til Computerworld.

Service som drivaksel

Nokia har derfor taget opmærksomheds-økonomien - attention economics - til sig.

Det betyder, at forbrugernes ønsker og uransagelige veje skal sætte kursen - og ikke selskabets strategiske mål. Og kunderne vil have indhold i massevis: Spil, musik, video, kort-tjenester, sociale tjenester, billeder og meget andet.

Med i denne strategi har blandt andet været Nokias opkøb af kortselskabet Navteq[/url], der leverer digitale kort til net-tjenester som Mapquest, Garmin og Magellan, og netop GPS-funktionen er helt afgørende for Nokias vækst-strategier - ikke mindst i de billige telefoner og altså ikke alene i de dyre og avancerede smartphones.

Det regnes for givet, at 'Comes with music' ikke mindst sigter efter at udfordre Apples voldsomt populære iTunes, der i dag dominerer salget af digital musik.

Apples anvender imidlertid fortsat en mere klassisk model, hvor kunderne betaler per album eller per nummer.

Ifølge Financial Times overvejer Apple imidlertid at indføre en ad libitum-version, hvor man kan downloade på livet løs for en samlet abonnementspris.

Nokia har indtil videre indgået aftaler med tre af de største musikselskaber, nemlig Universal, Sony BMG og Warner.

Det finske selskab håber, at det vil nå at få en aftale plads med EMI, inden lanceringen i Storbritannien.

Herhjemme ligner TDC's Play-koncept meget Nokias 'Comes with music,' men Play-chef Søren Tvilsted har tidligere afvist, at 'Comes with music' skulle kunne true Play.

Indtil videre er der dog også lange udsigter til, at 'Comes with music' kommer på det lille danske marked. Umiddelbart har Nokia nemlig ingen planer om at lancere 'Comes with music' herhjemme til næste år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere