Computerworld News Service: Microsoft har indgået en aftale om at købe den prissammenlignende e-shoppingforretning Ciao for lige under 2,5 milliarder kroner (486 mio. USD) og planlægger at integrere tjenesten i Live Search, meddelte Microsoft fredag.
Aftalen kan ses som et tegn på, at Microsofts ambitioner inden for kommerciel søgning også strækker sig over Europa, hvor Ciao er til stede i syv lande.
I maj i år lancerede Microsoft et website til sammenlignende e-shopping og søgningsbelønning til de amerikanske internetbrugere med navnet Live Search cashback.
Microsoft forventer, at Ciao vil øge virksomhedens MSN e-handelstjenester, ligesom det er forventningen, at Microsoft vil integrere Ciaos tjenester i selskabets Live Search-sites for at forbedre brugeroplevelsen, fortæller John Mangelaars, som er Microsofts vice president for forbrugere og online i Europa, Mellemøsten og Afrika.
"Når man søger på 'Sony kamera' kunne det være rart ikke kun at få en beskrivelse af kameraet og et billede men også at få at vide, hvor man kan købe produktet til den laveste pris og at få forretningerne vist på et kort," siger han.
Microsofts tilbud på 2,47 milliarder kroner for Ciaos moderselskab, Greenfield Online, slår tilbuddet fra et konsortium ledt an af private equity-fonden Quadrangle Group.
I juni indgik Greenfield en definitiv aftale om at blive opkøbt af Quadrangle for 2,17 milliarder kroner (426 mio. USD) og må nu betale konsortiet et gebyr på over 25 millioner kroner (5 mio. USD) for at opsige denne aftale.
Ciao, som er fra München i Tyskland, driver portaler med forbrugeranmeldelser og pris- og produktsammenligninger i Frankrig, Tyskland, Italien, Holland, Spanien, Sverige og Storbritannien.
Ciaos portaler har omkring fem millioner brugergenererede anmeldelser af produkter fra omkring 2.200 forretninger, som betaler et honorar for at få deres produkter på listen, ifølge virksomheden.
Udover den sammenlignende tjeneste til e-shopping ejer Greenfield også Ciao Surveys, som betaler internetbrugere for at svare på forbrugerundersøgelser. Dette forretningsområde vil Microsoft dog sælge til en unavngiven køber umiddelbart efter opkøbet af Greenfield, fortæller Microsoft.
Microsoft er ikke interesseret i analyseforretningen.
"Det er ikke et hverv, vi er i," udtaler Mangelaars.
Analytiker meget overrasket
Men analytiker Anette Schaefer, som er leder af Yankee Groups Consumer Research udtrykker overraskelse over denne beslutning.
"Jeg mener, at analyseforretningen er et udmærket værktøj. Den kunne de få meget ud af. Hvis det var op til mig, ville jeg bruge den mere som et markedsføringsværktøj," siger Schaefer.
Greenfield forventer, at handlen afsluttes i fjerde kvartal.
Opkøbet vil stadig blive gennemført, selv i det tilfælde, at Microsoft ikke skulle finde en køber til forretningsområdet for forbrugerundersøgelser, bedyrer virksomheden.
Ifølge Microsofts planer skal Ciao-forretningen rapportere til Rajat Taneja, som er administrerende direktør for worldwide commercial search hos Microsoft.
Efter sammenbruddet af Microsofts [url=https://www.computerworld.dk/tag/Microsofts_køb_af_Yahoos forsøg[/url] på at opkøbe Yahoo er virksomheden nu desperat efter at styrke sine søgningstjenester, som trækker langt færre besøgende end de fra Google og Yahoo.
At tiltrække internetbrugere ved hjælp af tilbuddet om rabatter på onlinekøb foretaget gennem Live Search cashback er blot en af måderne, hvorpå Microsoft prøver at indhente de andre. Cashback-tjenesten er i sig selv bygget på opkøbet af Jellyfish.com.
Nu vil opkøbet af Ciao og dets etablerede brugerbase lade Microsoft udvide denne tilgang til Europa i en fremtidig version af Live Search, fortæller Mangelaars.
Dette vil dog ikke ske lige med det samme.
"Vi lancerer to nye versioner om året, så forvent det ikke før i anden eller tredje cyklus."
Yahoo har allerede opkøbt en fransk sammenlignende e-shoppingtjeneste, Kelkoo, som nu opererer i 10 europæiske lande, og som også driver Yahoos egen sammenlignende e-shoppingtjeneste i Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien, Storbritannien og Taiwan.
Et område, hvor Yahoos Kelkoo har en fordel over Ciao, er på mobiltelefonen, hvor en speciel mobilvenlig version af Kelkoos site præsenterer kun de vigtigste informationer på de mindre skærme.
Det kommer til at vare lidt, før Ciao kan indhente på dette område.
"Det er en af de idéer, vi har for næste år, at bevæge os fremad på den mobile platform," udtaler talskvinde for Ciao, Alejandra Rojo. Det er dog usandsynligt, at dette arbejde vil påbegyndes før salget er gennemført, bemærker hun.
Frankrig er også ophav til PriceMinister, en uafhængig prissammenligningstjeneste, der opererer i Frankrig og Spanien.
Googles egen sammenlignende e-shoppingtjeneste har ændret navn fra Froogle til Google Products, men er stadig i betatest og er tilsyneladende kun på engelsk.
Oversat af Thomas Bøndergaard