Inden betegnelsen software-as-a-service blev opfundet, var danske E-conomic allerede i gang med at levere software som en service over internettet.
E-conomic startede markedsføringen af sit webbaserede økonomisystem tilbage i 2001, og firmaet har i løbet af de forgangne syv år oplevet et holdningsskifte blandt potentielle brugere af webbaserede systemer.
"Barriererne er faldende. Vi hører stadig færre modargumenter til vores system. Virksomhederne og de ansatte er vant, til at internettet anvendes i alle mulige forretningssammenhænge. De fleste har eksempelvis netbank og anvender ruteplanlægning, så de er vant til at internettet er tilgængeligt og anvendes i det daglige arbejde," siger Anders K. Hansen, CEO hos E-conomic.
Der kan dog stadig dukke spørgsmål op om, hvorvidt det nu er sikkert at anvende et forretningssystem over nettet.
"Sikkerhed og kontinuerlig adgang til internettet er stadig nogle af de ting, vi hører, vores kunder bekymrer sig om. Vi møder stadig den barriere, men folk er begyndt at vænne sig til, at ting kan ligge på nettet. Det er ikke kun økonomisystemer som vores, der kører som SaaS. Det er også CRM-systemer som Salesforce," fortæller Anders K. Hansen.
Stadig ukendt
Det amerikanske salgsstøttesystem Salesforce.com er et andet webbaseret forretningssystem, som siden 1999 har udbudt salgsstøtte via internettet.
Mens Salesforce.com er et velkendt navn i mange lande, er E-conomics største problem, at virksomheden og dens produkt ikke er kendt hos mange af de små virksomheder, som er firmaets målgruppe.
"Meget af det salg, vi ikke får, skyldes ikke, at vi vælges fra, men at folk ikke er bekendt med vores løsning. De tænker stadig, at software er noget, som skal installeres på pc'en," vurderer Anders K. Hansen.
Ifølge Anders K. Hansen er målgruppen for e-conomic.dk virksomheder med op til 25 medarbejdere.
Virksomhederne befinder sig i alle mulige brancher og har typisk ingen it-afdeling.
E-conomic har i dag 15.000 kunder, hvoraf de fleste befinder sig i Danmark. I de seneste par år har virksomheden etableret kontorer i Norge, Sverige og England, hvor det har tilrettet sit system til landenes sprog og regnskabsmæssige lovgivning.
Hvor E-conomic i de første par år efter etableringen havde nogle magre år, er der for alvor kommet gang i forretningen med en vækst på 60 procent om året. Det giver blod på tanden og lyst til yderligere ekspansion.
"Vores indsatsområde er Vesteuropa. Tyskland er eksempelvis et oplagt marked, qua den samhandel Danmark har med Tyskland. Vi har da også danske kunder med datterselskaber i Tyskland," siger Anders K. Hansen.
Han ser muligheder i det europæiske marked for det danske webbaserede økonomisystem.
"I Danmark har vi haft C5-løsningen som økonomisystem til mindre virksomheder, men Microsoft har eksempelvis ingen små ERP-løsninger ude i Europa. Hvis nogen ønsker en hosted løsning, så har Microsoft ingen tilbud nede i segmentet," siger Anders K. Hansen.
Integration som argument
Microsoft har dog et hosted CRM-system og det indgår i E-conomic's meget vigtige strategi om integration med andre it-systemer.
"ERP-markedet har i årevis været kendetegnet ved udbydere med så brede og dybe systemer som muligt. Axapta og SAP har som ambition at dække så mange behov og brancher som muligt. Det har vi ikke. Vores strategi hedder integration. Vi skal ikke tilbyde væg til væg-løsninger, men tilbyder et åbent API til integration," siger Anders K. Hansen.
E-conomic har for nylig afsluttet et pilotprojekt, hvor E-conomic integreres med Microsoft Hosted CRM. Ifølge Anders K. Hansen vil integrationsløsningen være klar i slutningen af august eller starten af september.
For direktøren kan SaaS være med til at bryde med en monolitisk tankegang, som ERP-verdenen traditionelt har haft.
"I den gamle ERP-verden har man tænkt verden ud fra en kassekladde. Vi har en lidt anden tilgang. Der findes en masse fagsystemer derude, der er udviklet til internettet. Eksempelvis har vi et samarbejde med Golfbox, som er et golfklubadministrationssystem. Her kan man eksempelvis booke tid og så videre. Golfklubben bruger forhåbentlig 90 procent af tiden på medlemspleje og lignende.
Økonomisystemet er ikke det centrale for dem. Derfor har de fået e-conomic til at levere, hvad jeg kalder embedded ERP. Det er et lille hjørne af deres system, hvor vi leverer bogholderiet," siger Anders K. Hansen.
Han ser det som en styrke, at E-conomic leverer en ydelse, der kan sammensættes med andre services.
"Det har selvfølgelig sine begrænsninger. Jeg kommer aldrig til at styre logistikken for McDonald's i Vesteuropa, men vi har ingen planer om at sprede os ud. Vores succes er ikke at videreudvikle endnu mere funktionalitet. Det er at finde de partnere, vi skal samarbejde med på de områder," mener Anders K. Hansen.
Ikke nogen SLA
Til forskel fra traditionel outsourcing af it-systemer til et hostingfirma, så tilbyder de fleste SaaS-udbydere ikke nogen garantier for oppetid, svartider eller lignende i en service level agreement (SLA). Heller ikke E-conomic.
"Vi har ikke noget tilsvarende som SLA. Med en SLA er der behov for at dokumentere oppetider og svartider, hvilket kræver, at kunden er aktiv part. Det apparat er komplekst i forhold til de kunder, vi har. Abonnementet hos os er 150 kroner om måneden, så SLA er ikke noget, som egner sig til det segment, vi bevæger os i," mener Anders K. Hansen.