Når teleselskaber sælger mobiltbredbånd med maksimale hastigheder, det i praksis ikke er muligt at opnå, er der tale om vildledende markedsføring, mener Forbrugerrådet.
Teleselskaberne garanterer dog ikke de maksimale hastigheder, men skriver, at forbrugerne kan få "op til" den angivne hastighed.
Men det er ikke nok, mener Forbrugerrådet.
"Du kan ikke love guld og grønne skove og så tage forbehold. Der skal være realiteter bag det, du stiller forbrugerne i udsigt. I dette tilfælde er det helt teoretisk, at forbrugerne kan opnå det, som de bliver stillet i udsigt, derfor lyder det i mine øre som vildledende markedsføring," siger Anette Høyrup, jurist i Forbrugerrådet.
Komplekst og uigennemskueligt
Teleselskabet 3 reklamerer med hastigheder på "op til 7,2 Mbit", men teleselskabets kommunikationschef, Stine Green Paulsen, har overfor Computerworld erkendt, at forbrugerne ikke kan opnå de lovede hastigheder, men at der blot er tale om "en standard". Hun understreger, at 3 på deres hjemmeside skriver, at forbrugerne bør forvente hastigheder på mellem 2 og 5,5 Mbit.
"Der skal tages et klart og tydeligt forbehold. Hvis 3 mener, at forbrugerne kan forvente mellem 2 og 5,5 Mbit, bør de sige "op til 5,5 Mbit","siger Forbrugerrådets jurist.
Hun understreger, at der påhviler teleselskaber en særlig oplysningspligt, fordi det for mange forbrugere kan være et komplekst og uigennemskueligt område.
Ifølge Anette Høyrup kan de optimistiske hastighedsangivelser betyde, at der er tale om en produktmangel efter reglerne i købeloven. Derfor har utilfredse forbrugere mulighed for at gå til Forbrugerklagenævnet og kræve at få deres penge tilbage.