Computerworld News Service: Den nye version giver for eksempel it-administratorer mulighed for at sætte sider med bestemte metadata, for eksempel en bestemt forfatters navn, til at optræde højere oppe på listen med søgeresultater.
Man kan også påvirke resultaterne, således at ingeniører får sider med bestemte nøgleord eller fra bestemte datalagre, mens markedsføringsfolk, der indtaster præcis samme søgetermer, får andre resultater, fortæller Nitin Mangtani, Googles produktchef for enterprise search.
Det er også at hindre, at en slutbruger kan se søgeresultater, hvis det drejer sig om dokumenter, personen ikke har adgang til.
Derudover er Search Appliances sikkerhedsfunktioner blevet forbedret, fortæller Nitin Mangtani.
Prisen er den samme som tidligere og starter ved 30.000 dollars for indeksering af op til 500.000 dokumenter over en periode på to år.
Afviser kritik fra konkurrenter
Google har nu i alt 20.000 kunder til alle tre af sine søgeprodukter til virksomheder, herunder Google Search Appliance, den billigere Google Mini og den hostede tjeneste Google Site Search.
Nitin Mangtani afviser konkurrenternes påstande om, at Google Search Appliance, der godt nok er nem at bruge og relativt billig, udnytter Googles succes på markedet på forbrugersøgning og mangler den robusthed, der kendetegner rivaliserende, virksomhedsrettede søgesystemer fra Microsofts datterselskab FAST, IBM og andre leverandører.
Samtidig hævder nystartede virksomheder som Powerset, der nu også er ejet af Microsoft, at deres semantiske søgeegenskaber er bedre end det, Google tilbyder.
Nitin Mangtani afviser at kommentere på semantisk søgning eller udtale sig om, hvorvidt Google har gang i noget på det område.
Oversat af Mille Bindslev