ComputerViews: Som topchef i Cisco er en af John Chambers' hovedopgaver at tale med kunder. Det bruger han mere end halvdelen af arbejdstiden på. Og om tre år forventer han at møde flere kunder, men rejse mindre.
Det er naturligvis et godt salgsargument ikke bare for Ciscos professionelle videomøder, der starter ved 300.000 dollars pr installation, men for unified communications i det hele taget. Det handler om den næste store bølge.
Erhvervslivet har allerede indkasseret afkastet af investeringer i erp, crm og e-mail. Nu skal web 2.0 og samarbejdsløsninger sikre virksomhederne fleksibilitet og hastighed i udvikling, produktion og salg, som skaber den produktivitetsfremgang, der er nødvendig for at holde sig foran konkurrenterne.
Video er killer-applikationen i samarbejdsværktøj. At kunne se hinanden er helt afgørende for at fremme anvendelsen af samarbejdsværktøjer. Reducerede rejseomkostninger er en sidegevinst, mens hovedgevinsten alt andet lige er en øget frekvens af møder, hvor folk samarbejder og dermed skaber innovation.
Klassisk klemme
Men for at nå dertil skal Cisco og konkurrenterne i branchen gennem den klassiske it-klemme, der på én gang stiller krav om at håndtere stadig større teknologisk kompleksitet og levere øget brugervenlighed, så selv direktionen kan anvende samarbejdsværktøjerne.
"Web 2.0 og samarbejdsværktøjer bliver de største drivkræfter i vores forretning på fem til ti års sigt," sagde Ciscos topchef John Chambers i forbindelse med fremlæggelsen af regnskabet tirsdag nat dansk tid.
Et regnskab der viste, at trælse tider godt kan være frugtbare - så længe man blot er storleverandør af teknologi til det globale internet fra det trådløse hjemmenetværk til de største datacentre.
For første gang i selskabets godt 25 årige historie lå omsætningen i det seneste kvartal over ti milliarder dollars. Hele det netop afsluttede regnskabsår viste en stigning i omsætningen på ti procent og en vækst i indtjeningen på 4,4 procent.
Siden midten af 1990-erne er Cisco lykkes med gennem partnerskaber og opkøb at udvikle sig frem til næste bølge, mens eksisterende produkter har leveret indtjeningen i knapt så gode tider.
Det er den teknik John Chambers vil fortsætte med. Han ser både Cisco som partner med de store som IBM, Microsoft og Intel, samtidig med, at opkøb af både store og små virksomheder fortsætter.
Til nyhedstjenesten CNet sagde han således i går, at hans favorit opkøb er en lille virksomhed med et banebrydende produkt, som de lige er klar til at gå på markedet med. Et eksempel som Cisco selv fremhæver i regnskabsmeddelelsen er købet af danske DiviTech i juni.