50 unge fra gymnasie-uddannelserne indtager på søndag og en uge frem Aalborg Universitet for at lære om spiludvikling.
Målet er at tilbyde ikke-indviede indblik i spilverdenen gennem syv dage med et intenst undervisningsprogram med samtidig mulighed for at udvikle spil. Ugen byder på alt fra udenlandske stjerne-forelæsere til udviklere fra danske sucess-spilfirmaer.
Ungdommens Naturvidenskabelige Forening har i flere år afholdt det populære arrangement, som allerede for længe siden har fyldt deltagerlisten til årets Game Development Camp ud.
Meningen er at give unge smag for naturvidenskab. Og især for at lave spil, fortæller Emil Kjæhr, der er presseansvarlig og frivillig hos Game Development Camp 2008.
"Vi prøver at simulere den virkelige verden ved at hive folk ind fra blandt andet IO Interactive," siger Emil Kjærh.
Deltagernes arbejde frem mod et færdigt spil til bedømmelse kommer derfor til at foregå i mindre teams af omkring seks personer, som består af både udviklere og grafikere. Spillet skal laves i campens eget udviklingsmiljø Blender, og skal primært udvikles på pc.
Og undervisningsniveauet i løbet af ugen ligger på højt plan, fortæller Emil Kjæhr.
"Derfor tror vi også at de hold og hele produktionen kommer til at minde så meget som muligt som den virkelige verden," siger han.
Frit løb for fantasien
I modsætning til tidligere år er det mere frit, hvilke styreenheder deltagerne vil bruge til deres spil. Sidste år lå fokus sammen med webcam på den banebrydende Wii-remote fra Nintendo. Men i år er det helt frit, hvordan brugeren skal styre det færdige spil.
"Nu har vi efterhånden så meget erfaring, at vi vil kunne hjælpe og undervise i alle tingene," siger Emil Kjæhr.
Derned er der altså frie muligheder for ideer. Og det gør arrangørerne apændte på at de hvad der kommer ud af at lade deltagerne bruge løs af fantasien, fortæller Emil Kjæhr.
Deltagerens arbejdsdag fra 08.30 til 16.00 på campen kommer også til at ligne virkeligheden. Men om aftenen vil der være forelæsninger fra spiludviklere, undervisere og andre professionelle fra spilbranchen. Rækkefølgen af foredragene er planlagt, så indholdet bliver mere og mere konkret og dermed passer til det daglige arbejde.
"Vi ved af erfaring fra tidligere år, at man sagtens kan nå at lave rigtig gode spil på seks dage," siger Emil Kjæhr.
Meningen med Game Development Camp er at få unge til at vælge en uddannelse indenfor området. Ifølge Emil Kjærh ikke er lavet statistik på, hvor mange af de tidliger deltagere der har taget fat på en uddannelse indenfor feltet.
Men en række af de nuværende frivillige har selv valgt spilvejen efter at være startet som deltagere på den aalborgensiske spilcamp, fortæller Emil Kjærh.