Computerworld News Service: Andre websites er færdige med implementeringen af MySpaces data-portabilitets-program, der i forvejen er blevet modificeret med henblik på at acceptere en vis caching af brugerdata samt storage af eksterne websites.
Samtidig tager MySpace Open ID single sign-on-metoden til sig.
Disse træk udgør de seneste udvidelser til MySpaces såkaldte "Data Availability Initiative," der blev søsat i maj med en stribe store net-spillere som Yahoo, eBay, Twitter og News Corp-enheden Photobucket.
I sidste måned blev initiativet åbnet helt op, så alle websites kan tage det til sig.
Med programmet bliver det muligt at flytte sin MySpace-profil over til andre websites. Det betyder, at man ikke er nødt til igen at indtaste sine personlige informationer.
MySpace-initiatvet er blot en ud af mange tilsvarende projekter fra både leverandører og it-organisationer, der arbejder på at virkeliggøre data-portabilitet for slut-brugere, web-udviklere og web-udgivere.
Målet er at automatisere og give slutbrugerne kontrollen over processen med at indtaste og opdatere deres sociale profil med oplysninger om eksempelvis personlige interesser, venner, billeder, video og lignende.
I øjeblikket er MySpaces fokus rettet mod at lade MySpace-brugere flytte deres data til andre sites. Det betyder, at ændringer i deres MySpace-profil vil blive overført til andre sites.
Brugeren vil samtidig have mulighed for at droppe sites fra deres opdaterings-netværk, hvilket udgør et nøgle-element, når det handler om privacy og sikkerhed.
I næste omgang vil MySpace udvide systemet til også at omfatte muligheden for at bringe data og indhold ind i MySpace fra andre sites, så udvekslingen kommer til at gå begge veje.
I mellemtiden kan brugerne med den nye OpenID-mulighed skabe en unik url, som kan anvendes til at logge ind på sites, der supporterer OpenID. På denne måde slipper brugerne for at skulle huske log-in oplysninger for hvert site, som de vil logge ind på.
Samtidig lemper MySpace på reglene om andre sites caching og storage af brugerdata-
Hidtil har MySpace forbudt andre sites at chache og gemme disse data, men disse regler er nu blevet lempet - dog på en måde, så selskabet ikke mener, at brugerens privacy-behov bliver krænket, lyder det fra Jim Benedetto, teknologi-chef i MySpace.
De lempede regler betyder, at andre sites vil kunne cache MySpace-brugernes data i 24 timer.
Grunden er, at andre sites alternativ vil være nødt til igen og igen at suge disse data til sig fra MySpace, hvilket i længden er en teknisk uholdbar løsning - ikke mindst for mindre sites, hedder det.