Hos konsulenthuset PA Consulting Group ser regnskabet for 2007 yderst tilfredsstillende ud, mener selskabet.
Trods evindelige varsler om dårlige tider er resultatet steget fra 39 millioner kroner i 2006 til 63 millioner kroner.
Forventningerne til regnskabsåret 2008 er lidt mere afdæmpede, men forventningen er stadig, at resultatet vil forbedres, om end kun beskedent.
”Det går stadig godt, men vi er påvirkede af, at markedet er lidt usikkert for tiden. Derfor tør vi ikke satse på at vokse lige så meget som i 2007,” siger Søren Lehn, administrerende direktør i PA.
[b]Ikke mejslet i sten[7b]
Men han er alligevel ikke enig i det meget dystre billede, der bliver malet af de økonomiske udsigter.
”Recessionen er jo ikke mejslet i sten. Det næste halve år ser det umiddelbart ud til, at økonomien fortsætter som nu på et ret højt niveau. Hvad der så sker længere fremme, er lidt sværere at bedømme,” siger Søren Lehn.
Han understreger dog, at han mener, at dansk økonomi ser sund og rask ud, men selvfølgelig bliver påvirket af, hvad der sker i verden.
Guld fra udlandet
En af de måder, PA Consulting har øget værdien af sine ydelser på, er ved i stigende grad at bruge koncernens konsulenter i andre lande.
PA Consulting opererer i mange lande, og det kan nogle gange være en fordel at hive folk ind fra nogle af de store.
”Der kan være meget specifik sektorviden, det ikke rigtig kan betale sig at satse på i Danmark, men som man sagtens kan have i Storbritannien eller Tyskland. En stor del af stigningen i omsætning kommer via udenlandske konsulenter,” siger Søren Lehn.
Omkostninger
PA Consulting har gjort meget for at mindske omkostningerne, hvilket har en stor del af æren for årets gode reslutat.
Mens omsætningen er steget fra 370 millioner til 423 millioner er omkostningerne kun steget fra 319 millioner til 348 millioner.
Fokus på omkostninger er også en af de tendenser PA oplever når virksomheden rådgiver andre virksomheder. Forberedelserne til den måske kommende krise er i gang.
”Vi ser ikke, at virksomhederne stopper med at investere, men der sker optimering på flere områder. Alle er interesserede i, at nedbringe deres kostbase, men samtidig satses der meget på innovation. Det er også det råd vi giver til de virksomheder vi rådgiver,” siger Søren Lehn.