Computerworld News Service: Det vestlige Europa er i øjeblikket domineret af digitale varer og tjenesteydelser, der sælges via SMS. Fjernøsten og Kina regionen (specielt Japan) er derimod allerede veletablerede i salg af fysiske varer på det mobile internet, og har været det i en årrække.
De nye tal er resultatet af en ny analyse, som Juniper Research har foretaget. Analysen skulle undersøge mulighederne for transaktioner foretaget via mobiltelefon for digitale varer (såsom musik, billetter og spil) og fysiske varer (typisk gaver og bøger).
Rapporten fokuserer på betalinger der er foretaget via SMS, WAP fakturering, Mobilt internet, direkte abonnenter samt igennem kreditkort. Rapporten omfatter betalinger for både digitale varer såsom musik, spil og billetsystemer, samt indkøb af fysiske varer - ofte gaver, bøger eller forbruger elektronik.
Juniper Research mener at værdien af de globale årlige brutto transaktioner vil være femdoblet i 2013. Billet-segmentet vil blive drevet af salg indenfor transport, sport og underholdning. Dette segment vil udgøre mere end 40 procent af den globale transaktions-værdi.
"Detailhandlere bør evaluere udbyttet af det mobile internet, og være opmærksomme på succesen ved online-handel og fænomenets salgs-genererende egenskaber.
De er nødt til at reagere hurtigt for at udnytte mulighederne, men bør samtidig sikre at de opretholder brugervenligheden overfor deres kunder, som allerede er fortrolige med online-handel fra deres hjemme-pc'er," siger Howard Wilcox, rapportens forfatter.
Oversat af Jimmie Gustafsson