Færre og færre unge søger ind på it-uddannelserne, og den generelle interesse for branchen må siges at være dalende. Som så mange andre industrier og virksomheder i dag trænger it-branchen til en solid omgang employer branding. Vi er og har simpelthen været for dårlige til at brande os selv over for de unge og fortælle om, hvem vi er, og hvad vi kan tilbyde.
I Columbus IT turde vi ikke satse på de unge, nyuddannede, men fokuserede i stedet på det sikre valg: De erfarne folk med branchekendskab.
Det er dyrt at lære nye op, og der er stor risiko for at tabe dem, som ikke har branchekendskab, på gulvet. Men inden for de sidste par år er vi bevidst gået efter de yngre og uerfarne, som vi sluser ind gennem nogle populære trainee-forløb i samarbejde med Microsoft.
Skræmt væk
For hvis vi helt udelukker den yngre generation, kan vi godt glemme alt om opsving. Faget er kompliceret og kræver både it-teknisk flair og forretningsmæssig forståelse, og branchen har som helhed ikke turdet satse på den yngre generation.
Dermed har vi alle sammen skræmt nogle meget kompetente årgange væk.
Tiltag som trainee-ordningen er med til at sætte fokus på branchens muligheder og et stærkt employer brand skal fjerne opfattelsen af en abstrakt og overophedet branche, som ikke appellerer til unge nyuddannede.
Skab nye rollemodeller
Vi bliver fravalgt, fordi branchen er synonym med ord som arbejdspres og stress, og det er for ensidigt. It-branchen er travl, men vi tilbyder også spændende, internationale arbejdsopgaver og fleksibilitet til dem, som har behov for det.
Der er mange fordomme om branchen, og vi er nødt til at tage vores del af skylden på os. Vi har for få rollemodeller, og det kræver en målrettet indsats at ændre tendensen. Trainee-ordningen har sikret os nyuddannede med mange forskellige uddannelses-baggrunde og fungerer samtidig som effektiv indslusning i en travl og ellers ufleksibel branche.
Vi er ikke gode nok til at fortælle, hvad vi kan tilbyde, og hvad en it-konsulent rent faktisk laver. Hvis vi kunne kommunikere det bedre, ville vi sikkert få flere forskellige typer ansøgere. Vi skal sløjfe de tekniske budskaber til fordel for ren besked om konsulentbranchens mange muligheder.
It kan de fleste lære
For os tæller de personlige kompetencer mere end de it-faglige kompetencer, it kan de fleste lære at anvende. Og det tror jeg ikke, at branchens nyuddannede er klar over.
Vi får kun henvendelser fra dem, som kender os, og vi efterspørger kun den type kandidater, vi kender. Et bedre employer brand ville give væsentlig bedre kort på hånden i en rekrutteringssituation – og her er alle tiltag velkomne.
IT-Branchen foreslår at gøre uge 46 til fast praktikuge, hvor it-virksomheder tilbyder unge mennesker en uges skolepraktik. Det – sammen med arrangementer som it-Natten – er med til at sætte fokus på branchens tilbud og muligheder, og det skal vi bruge mange flere kræfter på fremover.
Steen Hagengaard er administrerende direktør i Columbus IT.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.