Tilbage til artiklen: 10 råd til it-chefen: Sådan undgår du stress
Som leder kan det være en udfordring at skulle forholde sig til stress på arbejdspladsen - det være sig sin egen stress, men i høj grad også medarbejdernes stress.
Nye forskningsresultater om menneskelige relationers betydning på arbejdspladsen viser, at vores hjerner er designet til at opfange andre menneskers signaler, følelser og sindsstemninger.
Vores hjerner er altså bygget til at indgå i samspil med andre. En stresset kollega påvirker derfor resten af teamet negativt og i sidste ende potentielt virksomhedens bundlinje.
StressEksperterne har udarbejdet fem veje til lederen om stress - vejene kan fungere som en rettesnor i arbejdet med stresshåndtering.
1. Stress er individuel
Dine medarbejdere bliver ikke nødvendigvis stressede af det samme, som du selv bliver stresset af. Hav det i tankerne, når du tilbyder gode råd og vejledning.
Det er vigtigt, at dine medarbejdere bliver bevidste om, hvad der stresser dem - både i forhold til deres tanker (interne stressfaktorer) og deres omgivelser (eksterne stressfaktorer).
2. Se efter ændringerne
Det kan være en udfordring at lægge mærke til, hvornår ens medarbejdere er stressede. Vores bedste råd er derfor at lægge mærke til ændringerne i dine medarbejderes adfærd. Læg mærke til ændret social adfærd i form af eksempelvis social isolation, irritabilitet, aggressivitet og manglende overblik.
3. Skab åben dialog
I mange virksomheder bliver stress tabuiseret og i værste fald gjort til et svaghedstegn. Stress er en vigtig indikator for det psykiske arbejdsmiljø og trivslen på en arbejdsplads.
Det er forebyggende, stressreducerende og yderst effektivt at facilitere en åben dialog omkring stress, da dialogen både gør ledere og medarbejdere klogere samt virker som en ventil på eventuelle pres og frustrationer.
4. Vær rollemodel
Tag ansvar i forhold til at skabe en kultur på arbejdspladsen, der er præget af overskud og effektivitet og, hvor medarbejderne tør sige fra over for ledelsen, hvis opgavemængden bliver for stor.
5. Afstem løbende forventninger
Medarbejdere, der ikke kender forventninger og succeskriterier, oplever en kontinuerlig usikkerhed, som skaber unødig stress. Langt de fleste medarbejdere vil gerne bevise deres værd og høste anerkendelse.
Som leder kan du fjerne meget af dine medarbejderes stress ved at skabe klarhed omkring deres arbejdsopgaver samt, hvilke forventninger du som leder har til dem.
Tilbage til artiklen: 10 råd til it-chefen: Sådan undgår du stress