Der er gode nyheder til dem, der er i tvivl om, hvad vej udviklingen går.
Det viser sig at være meget simpelt. Fremtiden inden for business kan udtrykkes i to simple ligninger: N = 1 og R = G. Sådan!
Det er den indisk/amerikanske management-guru C.K. Prahalad, der endnu en gang har præsteret at sammenfatte en lang række tendenser i tiden i en meget enkel form.
Prahalad er mest kendt for sin forrige bog, “The Bottom of the Pyramid”, hvori han fokuserede på, hvordan man kan skabe en fornuftig forretning ved at sælge varer og tjenester, der specifikt er rettet mod forbrugere i lande, der er på nippet til at rykke op i den globale middelklasse.
Prahalads nye bog hedder “The New Age of Innovation”, og den tager udgangspunkt i to mega-trends:
Den første megatrend er, at fokus skifter fra massen til den individuelle forbruger.
Fremover skal firmaer konkurrere på at levere oplevelser der opfylder den enkelte forbrugers behov, i den sammenhæng som vedkommende befinder sig i lige nu.
Prahalad sammenfatter det som “N = 1” for at beskrive, hvordan man leverer ydelsen til én kunde ad gangen.
I Prahalads forståelse går N =1 videre end den “mass costumiza-
tion”, som mange selskaber tilbyder, hvor man på et website kan konfigurere sig frem til netop den bil, sko, computer eller det typehus, man ønsker sig.
På længere sigt mener Prahalad, at firmaer vil opbygge vedvarende personlige forhold til kunderne, så de løbende kan ændre servicen.
Her kommer der nogle eksempler
Et eksempel kunne være en helsetjeneste, der ikke blot udskriver medicin, men som konstant overvåger og rådgiver om brugerens tilstand, kost og motion.
Et andet eksempel, fra en helt anden branche, er et dækfirma, der ikke sælger enkelte dæk til en vognmands flåde af køretøjer, men i stedet bruger sensorer i dækkene til at sørge for, at der altid er sikre, passende og korrekt pumpede dæk, og som bruger dataene fra de mange dæk til at udvikle endnu bedre dæk.
Den anden megatrend er, at fremtidens produkter og tjenester bliver så sammensatte og varierede, og de vil forandres så hurtigt, at det ikke giver mening for et enkelt firma at forsøge at mestre alle led i produktionen.
I stedet må man søge ideer, produktionskapacitet, distribution og computerkraft igennem alliancer. Prahalad bruger formlen ”R = G” for at sammenfatte, at ressourcerne bag tjenesterne skal findes i et globalt netværk af samarbejdende leverandører.
For at kunne tilbyde den personlige og komplette helsetjeneste fra før er man nødt til at trække på kompetencer fra brancher der hidtil har været klart adskilte: medicinalfirma, læger, motionscentre, kostvejledere, forsikringsselskaber – og ikke mindst it-tjenester, der kan analysere dataene i realtime og binde de mange aktører sammen, så de fremstår enkelt og overskueligt for slutbrugeren.
Endnu et aspekt af R = G er, at brugerne selv bliver en del af de ressourcer, der bliver anvendt til at skabe oplevelsen. Værdien for både producent og forbruger vil blive større, i det omfang man kan opbygge tillid og engagement hos kunden til at bidrage med personlige data og egne ideer.
Prahalad, og hans medforfatter M.S. Krishnan, hævder, at de to megatrends vil brede sig til stort set alle former for erhvervsliv, og de mener grundlæggende ikke, at man som business har noget valg;
Man er nødt til at overveje, hvordan man kan komme tættere på den enkelte kunde, og man er nødt til ændre perspektiv, så man ser sig selv som en del af et netværk af ressourcer, der først finder endeligt sammen i den enkelte forbrugers oplevelse.
Så husk det: N = 1 og R = G.
Peter Hesseldahl er journalist og videnskabsformidler ved Danfoss Universe.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.