Artikel top billede

Sikkerheds-firmaer er ligeglade med gratis-trusler

De kommercielle producenter er ikke bange for at blive overhalet indenom af gratis sikkerhedsprodukter. Sikkerhed til hr. og fru Danmark en rigtig god forretning, og intet ser ud til at ændre på det.

Læs også: Du kan roligt gå efter de gratis sikkerheds-produkter.

På trods af at der er masser af god og gratis sikkerheds-software, har de kommercielle producenter kronede dage.

De tjener nemlig stadig masser af penge på deres produkter.

I en undersøgelse, som Computerworld har foretaget i samarbejde med analysehuset Userneeds, siger 59 procent af danskerne, at priserne på sikkerhedsprodukter er for høje, hvilket også afspejler sig i, at 69 procent helt eller delvist anvender gratis sikkerhedssoftware.

De store tal bekymrer dog ikke de etablerede sikkerhedsproducenter.

"Konkurrencen kommer ikke fra gratisprodukter, men fra de øvrige kommercielle sikkerhedsproducenter på markedet," fortæller Ken Willén, sikkerhedsekspert hos Symantec.

Markedet fortsætter således med at vokse for sikkerheds-firmaer som Symantec.

Det er der en ganske enkel forklaring på, og den hænger ikke sammen med kvaliteten af de enkelte produkter, lyder det fra Ken Willén.

Navnet betyder alt

Den kommercielle del af markedet erkender nemlig, at gratisprodukterne er ganske udmærkede.

"De gratis sikkerhedsprogrammer kan godt være gode, men det er kun på enkeltområder, og derfor kan man ikke nøjes med et enkelt produkt," forklarer Ken Willén til Computerworld.

Fordelen ved at bruge kommercielle produkter er efter hans mening, at man er sikker, efter indholdet af installations-cd’en er blevet lagt på brugerens harddisk.

Samtidig er det elementer som support og brugervenlighed, der sælger de kommercielle produkter. Desuden er sikkerhed ofte forbundet med et varemærke eller brand, og derfor er navnet på produktet uhyre væsentligt, når brugerne vælger sikkerheds-software.

"Vi skiftede navn på vore produkter fra Norton til Symantec," fortæller Ken Willén, men det var en rigtig dårlig beslutning, og allerede indenfor et år blev firmanavnet igen sløjfet til fordel for det kendte brand og logo.

"Brugerne har meget stærk relation til navnet, og den kan man ikke lige lave om på," siger Ken Willén.

Læs også: Du kan roligt gå efter de gratis sikkerheds-produkter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer