Siden Danisco’s it-direktør trådte til, har han stædigt stået i spidsen for en global ensartet it-understøttelse, hvor kunden og de ansatte kommer først.
Nu gælder det optimering af systemerne.
For 10 år siden klarede de ansatte alt på papir.
Arbejdsprocessen var langsom og mindre gennemsigtig.
Nu 10 år efter og med en it-strategi, der skulle sælges benhårdt til direktionen, fungerer den globale virksomhed som én virksomhed, der bl.a. sælger ingredienser til fødevarer.
Behovet for en global koncern opstod, da Danisco skiftede strategisk fokusområde fra mange forskelligartede selskaber til at være én virksomhed.
Med det inspirerende slogan ’Hvis kunderne og medarbejderne er tilfredse, kommer det hele af sig selv’, fortsætter Niels Molzen sin videre færd mod Danisco’s globale it-strategi. Nu står den på optimering af drift-formerne, for it-lederen er ikke helt der, hvor han gerne vil være.
Billigere og nemmere
”Med en vidtgående it-understøttelse er det billigere og nemmere at servicere kunder verden over. Samtidig giver optimeringsinitiativer øjeblikkelig effekt for alle enheder,” siger han.
Og for at levere de ydelser, er virksomheden nødt til at have velsmurte ansatte. Derfor er der en åben dialog på it-afdelingen hos Danisco.
”Det er ikke uset, at der er 40-års jubilæer her i it-afdelingen,” fortæller Niels Molzen.
I alt er der 160 ansatte i Danisco’s it-afdelinger globalt, hvor 90 af dem sidder i Danmark.
For at kunderne skal have følelsen af en ensartet behandling, kræver det ifølge it-direktøren optimerede globale forretningsprocesser. Desuden kræver en global virksomhed af sådan en grad en utrolig veldokumenteret form for vidensdeling i udviklingsafdelingerne.
”Det er vigtigt, at en kunde på den anden side af verden får den samme oplevelse af Danisco som i Danmark," understreger it-direktøren.
Før Niels Molzen kom til Danisco for fem år siden, har han som administrerende direktør været med til at opbygge først SAP og dernæst Siebel og Peoplesoft i Norden.