Kun en enkelt leverandør har budt på statens udbud af applikationer og websteder, som IT- og Telestyrelsen håndterer for Videnskabsministeriet.
Rambøll Informatik, Netcompany, Topnordic, NNIT og EDB Gruppen var alle prækvalificerede til det store statslige udbud af Microsoft-løsninger, herunder blandt andet videreudvikling og drift af borger.dk, statstidende.dk samt elektronisk ansøgning af forskningsmidler.
Men i sidste ende valgte kun det Novo Nordisk-ejede NNIT at byde ind på udbuddet, der har en værdi på mellem 40 og 80 millioner.
NNIT står i forvejen bag borger.dk på en kontrakt, der netop er blevet fornyet frem til lancering af det nye borger.dk den 20. oktober i år.
"Vi havde gerne set, at der var kommet flere bud, men hvis det indkomne bud overholder formalia og det ud fra markedspriserne ser fornuftigt ud, så betyder det ikke noget i forhold til, at vi går videre i en eventuel kontraktfase," siger udviklingschef Tom Bøgeskov fra IT- og Telestyrelsen.
"Men når vi laver et udbud, er det for at prøve markedet af i forhold til løsninger og prissætninger, så i den forbindelse er det ærgerligt, at de øvrige melder fra."
For høje modenhedskrav
Hos Rambøll Informatik var man meget i tvivl om, hvorvidt selskabet skulle byde på opgaven, men valgte i sidste ende ikke at byde.
"Det en meget stor opgave, hvor det betyder meget at kunne sætte det rigtige hold sammen. Derfor valgte vi at gå sammen med to andre selskaber. Desværre viste det sig, at de ikke kunne leve op til IT- og Telestyrelsens modenhedskrav," siger områdedirektør for forretningsudvikling og salg i Rambøll Informatik, Frank Papsø.
"Man plejer at skulle leve op til modenhedskravene, men man plejer ikke at skulle dokumentere det. Det er en fantastisk fornuftig ambition, men samtidig er det en anelse urealistisk i forhold til, hvor langt vi er i Danmark i dag."
Lad prisen afspejle kundens krav
Hos Topnordic fortæller direktør for selskabets service og konsulentforretning Jan Elbæk, at IT- og Telestyrelsens udbud ikke modsvarerede selskabets kompetenceprofil, og at selskabet derfor skulle bruge for mange underleverandører til opgaven.
"Vi bød ikke på opgaven, fordi vi ikke havde den rette risikoprofil," siger Jan Elbæk fra Topnordic.
Han tilføjer, at Topnordic i sidste ende kunne få problemer med at leve op til de krav, som IT- og Telestyrelsen stiller i udbudsmaterialet, fordi selskabet ville være nødt til at sammensætte et "sammensurium" af underleverandører for at kunne håndtere opgaven.
EDB Gruppen valgte ud fra en rent forretningsmæssig vurdering ikke at byde, oplyser Kenny Munck, direktør i EDB Gruppen.
"Opgaven var relativ driftstung, og mange af vores kompetencer ligger på udviklingssiden. Derfor valgte vi ikke at byde," siger Kenny Munck.
Han mener ikke, at modenhedskravene fra IT- og Telestyrelsen var for høje.
Kontrakt i juli
"Vi har ikke problemer med modenhedskravene. De nye standardkontrakter er omfattende at forholde sig til, men som moderne virksomhed bør man være klar til at kunne svare på den slags spørgsmål, der bliver løftet i standardkontrakterne," siger Kenny Munck.
"Omfanget er stort, men der er ikke nogen krav, der kan være for høje. Man må forholde sig til, hvad kunden ønsker og prissætte ud fra det."
Tom Bøgeskov fra IT- og Telestyrelsen peger på, at branchen selv har været inde over og været med til at rejse krav omkring modenhed i de nye standardkontrakter K02.
"Der er et stykke vej, før alle er klar til at kunne håndtere modenhedsværktøjet, men vi skal jo starte et sted," siger Tom Bøgeskov.
Hvis formalia er overholdt, og der kan findes frem til en tilfredsstillende prissætning, regner IT- og Telestyrelsen med at have en fireårig kontrakt på plads med udgangen af juli i år.