Routerne fra Ciscos forbrugerdivision Linksys skal være så flotte og funktionelle, at de skal frem fra gemmestederne i de danske hjem – og gerne helt op og pryde sofabordet.
Det er visionen i selskabets satsning på et nyåbnet design-center i Hørsholm, hvor seks designere skal arbejde sammen med en gruppe software-udviklere for blandt andet at gøre op med den traditionelle brug af pc'erne.
"Netværket er platformen i stedet for den traditionelle pc. Frem for at kigge på sine billeder på hjemmekontoret, så skal de ind i stuen, hvor folk gerne vil se og vise dem frem," lyder det fra chef Eskild Hansen fra Linksys' nye europæiske desingcenter ved præsentationen af designcentret.
Han understreger dog, at pc'en stadig kan være et godt værktøj til eksempelvis tekstbehandling, men for mange folks mediebrug er den ikke nødvendig.
"Hvis du har en internetforbindelse, storage og en brugergrænseflade til at styre medierne med i huset, så begynder it at handle mere om livsstil og bekvemmelighed frem for teknologi. Apple har brugt sin design-strategi til det yderste for at kapre markedsandele, og det skal vi også," forklarer Eskild Hansen til Computerworld.
Teknik, æstetik og funktionalitet skal derfor udvikles med åbne standarder, så det giver forbrugerne mulighed for at flytte billeder, musik og spil rundt i hjemmet mellem forskellige medie-enheder.
Store penge i psykologisk fordel
Og der kan være en vis ræson i at tænke i holistiske design-baner, når det kommer til at pakke teknologien ind på en brugervenlig og funktionel facon.
"Det gennemførte design giver den psykologiske fordel, at folk foretrækker det frem for konkurrenternes produkter.
Derfor får man en væsentlig højere omsætning og højere indtjening, hvis man kan adskille sig positivt fra konkurrenterne," forklarer lektor og ekspert i designstrategier Tore Kristensen fra Copenhagen Business School.
Han forklarer, at det gode design skal signalere funktionalitet samt være intuitivt og fremhæver i den anledning Apples produktlinje, der har et klart designmæssigt udtryk og konsistens mellem de forskellige produkter.
"Ipod'en er teknisk set nok ikke verdens bedste MP3-afspiller, men den er et godt eksempel på, at det gode, enkle design kan vinde store markedsandele, fordi den spiller godt sammen med Apples iTunes" siger Tore Kristensen.
Foden på design-speederen
Derfor betragter han Linksys' vision med at ensarte produkterne og sammenkoble routerne fra Linksys' egne tegneborde med eksempelvis produkterne fra den tidligere danske teknologi-producent KiSS – og nuværende Cisco-virksomhed - som en god idé.
"Linksys slår ind på en vej, som Apple dog allerede har kørt på i flere år," siger Tore Kristensen.
Den engelske butler hjælper dig
I en tid, hvor forbrugerne kræver flere individuelle, unikke og skræddersyede løsninger, er design og brands ifølge Tore Kristensen i høj grad med til at indfri folks ønsker og behov for at designe dem selv som mennesker.
Men på trods af, at blærerøvs-effekten står i høj kurs, skal teknologi-producenterne passe på med at overgøre designet.
"Selvom vi til dels ønsker at blive identificeret igennem vores teknologiske design-valg, så skal producenterne huske, at det gode design har samme rolle som en engelsk butler – altid nærværende, men aldrig påtrængende," lyder det fra design-specialisten fra Copenhagen Business School.
Han peger dog på, at teknologi-selskaberne især har gode muligheder for en høj indtjening, hvis de kan pakke deres produkter ind på en måde, der signalerer luksus.
"Der er en tommelfingerregel inden for design, der siger, at de 20 procent dyreste modeller i et hvilket som helst marked genererer 50 procent af indtjeningen. Det skyldes, at prisen på det gode design ofte betyder mindre, når man henvender sig til mere købestærke målgrupper," siger Tore Kristensen.
Foden på speederen
Topchefen for Linksys' design Christian C. Landry erkender, at selskabet længe har haft en designlinje, der har været alt for inkonsistent mellem de forskellige produkter.
Den store øjenåbner kom ved en intern fremvisning af alle Linksys' produkter sidste år, hvor medarbejderne kunne se, at farver, funktionalitet og æstetik slet ikke hang sammen.
"Nu flytter vi foden fra bremsen og trykker på speederen med vores designsatsning. Hvis man ikke forstår at differentiere sig fra konkurrenterne, er det den visse død, " siger Christian C. Landrys om selskabets designsatsning, der blev påbegyndt i 2007.