Om fem år vil Apple have sine produkter massivt repræsenteret i forbrugernes hjem.
Det er virksomhedens strategi at komme til at dominere i hjemmet, mens erhvervsmarkedet fortsat vil være relativ uinteressant for Apple.
Det vurderer analysehuset Forrester Research i rapporten med det ultimative navn, "The Future of Apple Inc."
Otte nøgleprodukter
I rapporten forudses det, at Apple inden for de næste fem år vil sende otte nøgleprodukter på markedet, som forbinder computer og digitalt indhold med den almindelige forbrugers stereo-tv-infrastruktur.
De otte nøgleprodukter vil hvile på fire eksisterende produkter: Apple hjemmecomputer, Apple TV digital media extender, Apple Store og iTunes.
Og fire nye: Apple hjemmeserver (hvor ordet ”server” ikke vil indgå), AppleSound – den universale fjernbetjening, netværksbaserede gadgets og installationsservice i hjemmet til forbrugerne.
Lægger sig ikke ned
Der er også ting, som Apple ikke vil gøre.
Apple vil ikke satse på at servicere erhvervslivet med produkter og services.
Apple vil heller ikke begive sig længere ind på mobilmarkedet, hvilket kan blive en begrænsning for virksomheden på længere sigt.
Konkurrenterne som Microsoft og HP, der går efter det samme marked, vil i øvrigt ikke lægge sig ned frivilligt, og lade Apple overtage forbrugernes hjem, lyder vurderingen i Forrester-rapporten.
HP, Microsoft og Apple er ikke alene om at fokusere på forbrugernes private enemærker.
Hjem bliver åbne kontorer
I Danmark mærker videncentret for ny teknologi, Innovation Lab, stor interesse fra danske teknologivirksomheder, der vil vide, hvordan fremtidens digitale hjem måske kommer til at se ud.
”Der er stor interesse fra erhvervslivet for, hvad forbrugerne bruger deres dagligstuer og samtalekøkkener til. Vi er færd med at redefinere, hvad en dagligstue egentlig er. Stuen skal i hvert fald ikke længere være den pæne stue, men snarere en arbejdsplads,” fortæller chefanalytiker René Laursen, Innovation Lab.
Han ser det åbne kontorlandskab er ved at finde vej til vores hjem.
”Samtalekøkkenet har bredt sig til stuen, hvor børnene spiller på konsoller og pc’er, mens jeg sidder midt i det hele og arbejder på min bærbare,” siger René Laursen.