SAP's nordiske chef, Henrik Rasmussen, har te i papkruset, da Computerworld møder ham på brugerkonferencen Sapphire i Berlin til en snak om, hvor det sner for SAP i al almindelighed og i Danmark og Norden i særdeleshed.
"Faktisk er der ikke så meget længere, der specielt kendetegner hverken det danske eller det nordiske marked i forhold til de store lande omkring os," siger Henrik Rasmussen.
Han understreger, at det siger han ikke fordi "det rager ham en papand," men fordi der simpelthen ikke længere er de samme behov for "lokale islæt," som der var for bare få år siden.
"Ok, der kan være processer og andet med en juridisk betydning, som der skal tages hensyn til, men i dag er det jo ikke ualmindeligt, at selv mellemstore danske virksomheder har datterselskaber i udlandet," siger han.
Stærke men små brands
SAP-chefen siger videre, at vi i Danmark har adskillige meget stærke brands (varemærker) også set i et globalt perspektiv, men de her brands er bare ikke særlig store volumenmæssigt.
"Se Magasin – et meget stærkt brand, men lille i forhold til Dansk Supermarked," lyder det.
Samarbejdet med KMD
En af udfordringerne er ifølge Henrik Rasmussen, at de små virksomheder stiller de samme krav, som de store gør, og her skiller Norden og Danmark sig ud al den stund, at det stadig ikke er mange virksomheder, der har mere end 20.000 ansatte.
Hvorfor er det en særlig udfordring. Faciliteter og funktioner ligger vel i løsningerne uanset, om der er tale om en stor eller en lille virksomhed?
"Udfordringen ligger i, at de små virksomheder vil have tingene meget billigere," lyder svaret.
Den udfordring forsøger SAP at løse ved at standardisere så meget som muligt i sine løsninger. Det tyske softwarehus bygger i stigende grad sine systemer op omkring de mest betydende processer i løsningerne. Modellerer løsningen omkring en kerne, som vedligeholdes, og som går igen på tværs af de forskellige systemløsninger.
"Oven på denne kerne gør vi det så muligt for kunderne at bygge en 'Composite Environment' – hvor den enkelte kunde kan lægge tillægsfunktioner eller add ons i det omfang, der er nødvendigt, uden at det betyder store udgifter til efterfølgende vedligeholdelse," forklarer Henrik Rasmussen -
Prisen bestemmes ikke udfra det her 'Composite Environment', men det tilbyder en fleksibilitet uden at øge omkostningerne, forklarer Henrik Rasmussen.
Han mener i øvrigt, at, bortset fra, at Danmark mangler de helt store virksomheder, så ligner vi herhjemme langt hen ad vejen andre lande med forholdsmæssigt mange små og mellemstore virksomheder (SMV'er).
Social matrix
SAP har sammen med KMD udviklet, hvad Henrik Rasmussen betegner som det sociale framework – en social matrix – der kan håndtere udbetalinger af alt fra dagpenge over bistandshjælp til specialydelser og læge-henvisninger. KMD kalder sin nu SAP-baserede stribe af løsninger for KMD Opus.
Samarbejdet betyder, at KMD i dag er blevet et af de største SAP-huse herhjemme med mere end 300 SAP-kyndige i Aalborg, Odense og Ballerup.
Det samarbejde og 'framework' bruger SAP i et samarbejde med den norske virksomhed EDB, der i Norge er stor på mange af de samme områder, som KMD sidder tungt på herhjemme.
For så vidt angår de intellektuelle rettigheder til det store arbejde, der er udført med at lægge mange af KMD's kompetencer ind i SAP's programmer, så bliver Henrik Rasmussen noget uklar i mælet.
"IP (Intellectual Properties, red.) ligger hos KMD og SAP, det vil sige, den primære del ligger hos os. Nej, faktisk ligger det hele hos os," lyder den knivskarpe melding fra Henrik Rasmussen.
Forklaringen er ifølge Henrik Rasmussen, at SAP godt nok ejer IP til det hele, men at det langt fra er alt, hvad de to selskaber i fællesskab har udviklet inden for det her 'Social Framework' som SAP har lyst til at lægge ind i sine standardsystemer, og det kan KMD så ret direkte profitere af.
Køber til KMD
Der har været megen snak og mange skriverier om, at KMD var på vej mod et salg og dermed en privatisering, og der har været lige så mange spekulationer om, hvem der mon skulle købe den kommunalt ejede kolos. Og hvorfor egentlig ikke SAP?
"KMD har nogle forretningsområder, som SAP ikke er køber til. Vi kunne klart være interesseret i udviklingsdelen af KMD, men KMD vil nok ikke være interesseret i at skille driftsdelen fra udvikling, og så giver det ikke rigtig mening længere," siger Henrik Rasmussen, der faktisk også hellere vil se en stærk nordisk spiller på området end se SAP være med til at hakke KMD i stykker.
En stærk nordisk spiller?
"Nu vil jeg nødig komme med et skråsikkert bud på en køber til KMD, men i en snæversynet betragtning fra min side ville EDB i Norge passe godt ind som køber af KMD," siger Henrik Rasmussen.
Blandt argumenterne er, at EDB Business Partner forretningsmæssigt passer fint overens med sit danske modstykke og dertil er ekspansiv grænsende til det aggressive.
På Sapphire går meget af den nordiske SAP-chefs tid med at forsikre kunderne om, at de på trods af SAP's mange og store omlægninger af produktporteføljen ikke skal gennem store opgraderinger for at følge med.
I dag tilbyder det tyske softwarehus SAP Business Suite til sine store (og kæmpestore) kunder.
De mellemstore virksomheder kan vælge mellem Sap Business All-In-One og SAP Business ByDesign, mens SAP Business One er rettet mod de mindste virksomheder.
"I stedet for egentlige opgraderinger tilbyder vi 'enhancements-pakker, og det er kunderne glade for," siger Henrik Rasmussen.
En 'enhancements-pakke' er en slags tillægspakker, "der giver kunderne mulighed for at tage ny funktionalitet i brug efter behov og undgå dyre opgraderinger og aftestning af ny funktionalitet, som ikke skal bruges."
SAP har lavet sig en ny måde at udregne sine priser på, og den metode baserer sig på, hvor mange processer og ikke produkter kunderne køber.
"I øjeblikket har vi i vores Enterprise Service 1.000 processer med forskelligt indhold at vælge mellem og inden årets udgang har vi 3.000," lover Henrik Rasmussen.