Artikel top billede

It-chef: For os handler IP-telefoni om økonomi

Tema: Morsø Kommune har haft koblet alle de kommunale institutioner på IP-telefoni i de seneste fem år. Økonomien er den største fordel, siger it-chefen.

Det kan godt være, at IP-telefoni åbner døren til et væld af nye teknologiske muligheder med integration til de centrale forretningssystemer.

Hos Morsø Kommune var det dog helt andre fordele, der fik kommunen til at satse på IP-telefoni i 2003.

”Den umiddelbare driver var økonomien,” fortæller Michael Hviid, der er afdelingsleder i kommunens it-afdeling.

Kommunens IP-telefoni er baseret på Ciscos CallManager-løsning. TDC og NetDesign implementerede løsningen i 2003, og i dag er det kommunens egne folk, der står for driften.

Få tekniske fordele

Både hele rådhuset og alle kommunens institutioner er koblet på, så alle interne samtaler i kommunen er omkostningsfri, forklarer Michael Hviid.

”Der er omkring 600 telefoner og 55 institutioner på systemet, så hele den kommunale forretning er med.”

Michael Hviid forklarer, at de tekniske fordele med IP-telefoni for Morsø Kommune hovedsageligt begrænser sig til, at man har koblet plejesektorens vagtplaner og håndholdte terminaler på systemet.

”De er koblet ind over med et IP-kort, og det betyder, at man kan ringe lokalt fra de trådløse terminaler,” forklarer Michael Hviid.

Det hele kører stabilt

Morsø Kommune har ikke oplevet de nedbrud og andre problemer, der blandt andet har præget skattevæsenets satsning på IP-telefoni.

”Det begrænsede sig til de første to uger efter implementeringen, hvor der var de udsving, der selvfølgelig er efter sådan en omlægning. Ellers har det faktisk kørt forbløffende stabilt,” siger Michael Hviid.

Han forklarer den teknologisk vellykkede øvelse med, at der er tale om et relativt simpelt teknisk setup, der var godt planlagt inden implementeringen.

Der er da heller ikke umiddelbart nogen planer om, at kaste sig ud i at dramatiske udvidelser af den eksisterende løsning.

”Der kunne sagtens dukke noget op i forhold til unified messaging, men der er ingen konkrete planer. Men den seneste CallManager er to år gammel, og der skal vel ske et eller andet på et tidspunkt, og så må vi jo se, om der er funktioner, vi skal gøre brug af.”

”Men det har været økonomien, der har været driveren indtil nu,” siger Michael Hviid, afdelingsleder for it-afdelingen i Morsø Kommune.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere