Det kan godt være, at IP-telefoni åbner døren til et væld af nye teknologiske muligheder med integration til de centrale forretningssystemer.
Hos Morsø Kommune var det dog helt andre fordele, der fik kommunen til at satse på IP-telefoni i 2003.
”Den umiddelbare driver var økonomien,” fortæller Michael Hviid, der er afdelingsleder i kommunens it-afdeling.
Kommunens IP-telefoni er baseret på Ciscos CallManager-løsning. TDC og NetDesign implementerede løsningen i 2003, og i dag er det kommunens egne folk, der står for driften.
Få tekniske fordele
Både hele rådhuset og alle kommunens institutioner er koblet på, så alle interne samtaler i kommunen er omkostningsfri, forklarer Michael Hviid.
”Der er omkring 600 telefoner og 55 institutioner på systemet, så hele den kommunale forretning er med.”
Michael Hviid forklarer, at de tekniske fordele med IP-telefoni for Morsø Kommune hovedsageligt begrænser sig til, at man har koblet plejesektorens vagtplaner og håndholdte terminaler på systemet.
”De er koblet ind over med et IP-kort, og det betyder, at man kan ringe lokalt fra de trådløse terminaler,” forklarer Michael Hviid.
Det hele kører stabilt
Morsø Kommune har ikke oplevet de nedbrud og andre problemer, der blandt andet har præget skattevæsenets satsning på IP-telefoni.
”Det begrænsede sig til de første to uger efter implementeringen, hvor der var de udsving, der selvfølgelig er efter sådan en omlægning. Ellers har det faktisk kørt forbløffende stabilt,” siger Michael Hviid.
Han forklarer den teknologisk vellykkede øvelse med, at der er tale om et relativt simpelt teknisk setup, der var godt planlagt inden implementeringen.
Der er da heller ikke umiddelbart nogen planer om, at kaste sig ud i at dramatiske udvidelser af den eksisterende løsning.
”Der kunne sagtens dukke noget op i forhold til unified messaging, men der er ingen konkrete planer. Men den seneste CallManager er to år gammel, og der skal vel ske et eller andet på et tidspunkt, og så må vi jo se, om der er funktioner, vi skal gøre brug af.”
”Men det har været økonomien, der har været driveren indtil nu,” siger Michael Hviid, afdelingsleder for it-afdelingen i Morsø Kommune.