Artikel top billede

It-chef: For os handler IP-telefoni om økonomi

Tema: Morsø Kommune har haft koblet alle de kommunale institutioner på IP-telefoni i de seneste fem år. Økonomien er den største fordel, siger it-chefen.

Det kan godt være, at IP-telefoni åbner døren til et væld af nye teknologiske muligheder med integration til de centrale forretningssystemer.

Hos Morsø Kommune var det dog helt andre fordele, der fik kommunen til at satse på IP-telefoni i 2003.

”Den umiddelbare driver var økonomien,” fortæller Michael Hviid, der er afdelingsleder i kommunens it-afdeling.

Kommunens IP-telefoni er baseret på Ciscos CallManager-løsning. TDC og NetDesign implementerede løsningen i 2003, og i dag er det kommunens egne folk, der står for driften.

Få tekniske fordele

Både hele rådhuset og alle kommunens institutioner er koblet på, så alle interne samtaler i kommunen er omkostningsfri, forklarer Michael Hviid.

”Der er omkring 600 telefoner og 55 institutioner på systemet, så hele den kommunale forretning er med.”

Michael Hviid forklarer, at de tekniske fordele med IP-telefoni for Morsø Kommune hovedsageligt begrænser sig til, at man har koblet plejesektorens vagtplaner og håndholdte terminaler på systemet.

”De er koblet ind over med et IP-kort, og det betyder, at man kan ringe lokalt fra de trådløse terminaler,” forklarer Michael Hviid.

Det hele kører stabilt

Morsø Kommune har ikke oplevet de nedbrud og andre problemer, der blandt andet har præget skattevæsenets satsning på IP-telefoni.

”Det begrænsede sig til de første to uger efter implementeringen, hvor der var de udsving, der selvfølgelig er efter sådan en omlægning. Ellers har det faktisk kørt forbløffende stabilt,” siger Michael Hviid.

Han forklarer den teknologisk vellykkede øvelse med, at der er tale om et relativt simpelt teknisk setup, der var godt planlagt inden implementeringen.

Der er da heller ikke umiddelbart nogen planer om, at kaste sig ud i at dramatiske udvidelser af den eksisterende løsning.

”Der kunne sagtens dukke noget op i forhold til unified messaging, men der er ingen konkrete planer. Men den seneste CallManager er to år gammel, og der skal vel ske et eller andet på et tidspunkt, og så må vi jo se, om der er funktioner, vi skal gøre brug af.”

”Men det har været økonomien, der har været driveren indtil nu,” siger Michael Hviid, afdelingsleder for it-afdelingen i Morsø Kommune.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere