For at blive en større global spiller satser Danware på det asiatiske marked.
Med skoleprodukter til Kina, der har 600.000 skoler, er det et marked, som Danware venter på at få en god bid af.
Birkerød-virksomheden, der udvikler produkter til fjernstyring af computere og dialog over lokale netværk, har i længere tid haft problemer med at få solgt sine produkter.
Den længeventede konsekvens kom, da stifter og administrerende direktør Peter Grøndal blev erstattet af supersælgeren Kurt Bager i slutningen af februar 2008.
Længere strategisk tiltag
Satsningen på det asiatiske marked var i støbeskeen, da Kurt Bager tiltrådte.
Siden har han været med til at udføre projektet.
Supersælgeren fortæller, at de asiatiske projekter er længere strategiske tiltag.
”Man erobrer ikke bare Kina eller Indien over night. Det er enorme markeder og andre mekanismer, det handler om,” siger han.
”Men man er nødt til at komme derud og få satset for at få en del af den enorme bid. Den kinesiske økonomi er så stærk, at den måske kan blive uafhængig af, hvad der sker på subprime-krisen i USA.” vurderer Kurt Bager.
Her ligger et af hovedproblemerne
Direktør hos analysehuset IDC, Per Andersen, finder det kinesiske marked interessant. Men det er ikke nok til, at Danware kommer ind i en markant vækst og blive en stor global software-spiller.
”Selvom vi antog, at Danware begynder at vokse 15 procent om året, bliver virksomheden ikke stor på fem eller 10 år”, bedømmer han.
Aktieekspert Morten Langer mener heller ikke, at en satsning i Asien vil give Danware den ønskede effekt.
”Systemerne bliver mere og mere integrerede. Danware leverer en lille del til et system, som andre store spillere sælger som integrerede løsninger. Det er ikke nok”, siger Morten Langer.
Desuden gør Per Andersen opmærksom på, at markedet ikke kan laves om.
”Det kernemarked, som Danware adresserer vokser ikke og går nærmest går tilbage. Her vil løsningen stadig være at finde nogle områder, man kan adressere i vækstmarkeder,” siger Per Andersen.