Artikel top billede

Berlingske skal udvikle fremtidens presse-it

Det Berlingske Officin vil med en samlet produktions-database dele journalistisk indhold på tværs af aviserne. Resultatet kan blive model for fremtidens presse-it.

Når Det Berlingske Officin efter sommeren igen indtager Pilestræde i hjertet af hovedstaden, kommer journalisterne ikke kun tilbage til et renoveret hus med åbne kontorlandskaber. Også Berlingskes it-systemer har fået en kraftig overhaling.

Det sker ved at indføre delt planlægnings- og research-information, hvor redak-tører og journalister lægger informationerne ind i en fælles database.

Dermed kan medarbejdere på tværs af koncernens 14 dagblade og alle 50 lokalaviser få indblik i hinandens arbejde.

Det sker ved at sammen-lægge en lang række forskellige bladtitlers databaser og systemer.
Det fortæller Torben Lundberg, it-direktør hos Det Berlingske Officin.

Vil undgå dobbeltarbejde

Ideen er at udnytte indholdet bedre på tværs af de enkelte aviser. I praksis betyder dette, at redaktører på B.T. vil kunne følge med i. hvad journalisterne på Berlingske Tidende eller Århus Stiftstidende er ved at researche på, fortæller it-direktøren.

"Tanken er at undgå dobbeltarbejde, undgå at vi har en masse mennesker i koncernen, som dybest set sidder og laver fuldstændigt det samme arbejde, uden at vi er klar over det," siger Torben Lundberg.

Med den fælles planlægnings- og researchinformation får medarbejdere i hele organisationen adgang til den samme information og de samme researchdata.

På den måde kan koncernen eksempelvis nøjes med at have en enkelt journalist fra en af aviserne med til et pressemøde. Den frigjorte arbejdskraft giver så mulighed for at fokusere på original journalistik, fortæller Torben Lundberg.

"Det giver os jo en konkurrencefordel. Det nye er, at det bliver helt gennemsigtigt for alle," siger Torben Lundberg.

Den tekniske sammenlægning af databaser og systemer sker ifølge Torben Lundberg i tæt samarbejde med leverandøren Saxotech.

Databaser samles hos CSC

Avisens systemer drives i forvejen af CSC, der i efteråret overtog driften og omkring 70 medarbejdere fra det tidligere Berlingske IT.

I dag er der kun otte medarbejdere i Berlingskes it-afdeling, som tager sig af overordnet strategi og projektplanlægning.

Berlingske Koncernens omkring 1.000 journalister arbejder på tynde klienter, som er koblet op til omkring 80 Citrix-servere, der kører Saxotechs avissystem, Editorial.

Desuden benytter avisen et antal virtualiserede Windows-servere, som, når implementeringen er genemført, vil køre under Vmware. Selve indholdet kommer til at køre på en Unix-drevet Oracle database, fortæller Torben Lundberg.

Fortsættes ...

Frygter nedskæringer

Den fælles planlægnings- og researchinformation kommer til at omfatte det materiale, som er under produktion. I praksis betyder det, at data, der er ældre end en måned, bliver flyttet over i arkiverne hos Infomedia. Kun research materiale gemmes for altid, forklarer it-direktøren.

Selv om der på den måde bliver tale om ganske mange historier, er der tale om en relativt lille mængde data, fordi det drejer sig om tekst, fortæller Torben Lundberg.

"Det her er vand i forhold til, hvad CSC er vandt til," siger han.

Model for andre lande

Det er den internationale mediekæmpe Mecom, der ejer Det Berlingske Officin. Og her ser man med stor interesse på indførelsen af det fælles produktionssystem. Tanken er, at det måske kan bruges som en model for resten af koncernen, fortæller Torben Lundberg.

"Mecoms tanke er, at Berlingske Koncernen skal være et forbillede på effektivt redaktionelt workflow og deling af indhold i de andre Mecom-lande," siger Torben Lundberg.

Derfor skal Berlingske udarbejde et koncept for den moderne måde at lave avis og web på, fortæller it-direktøren.

"Hvis man kigger på europæisk plan, er det noget, der vil vække opmærksomhed, at en af de store gamle aviser går i denne her retning," siger Torben Lundberg.

Afskediger 25 medarbejdere

Men it-direktørens positive holdning til planerne om delt planlægnings- og researchinformation, den såkaldte glastrappe-model, bliver ikke delt af alle medarbejdere.

Medarbejderne frygter nemlig, at delingen af planlægnings- og researchinformation kan udvande de enkelte avisers profil. Desuden frygter de, at indførelsen kan føre til nedskæringer.

Det fortæller Frederik M. Juel, som er tillidsrepræsentant for de journalistiske medarbejdere på Berlingske Tidende.

"Vores holdning er helt klart, at der ikke skal ske afskedigelser som følge af det. Men vi kan da frygte det værste," siger Frederik M. Juel.

Han fortæller, at medarbejderne har fået en god pris for indførelsen i form af tre måners ekstra opsigelsesvarsel samt fuld og hel fritstilling.

Det Berlingske Officins ledelse offentliggjorde mandag, at man tilsammen vil skære 25 stillinger på Berlingske Tidende, B.T., Urban, Ehvervsbladet og Berlingske Nyhedsmagasin.

Der kan både være tale om skrivende og redigerende medarbejdere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere