To af de store danske internetudbydere er ikke interesserede i at kategorisere deres brugeres internetadfærd og efterfølgende sælge oplysningerne til reklamebureauer, der så kan lave målrettede reklamer baseret på brugernes browsingvaner.
Mens den engelske telegigant BT er i gang med indføre systemet Webwise, der kategoriserer kundernes internetfærden med henblik på at sælge målrettede reklamer, vender både TDC og Telia tommelfingeren nedad for systemet.
Computerworld har stillet begge teleselskaber spørgsmålet:
De engelske internetudbydere BT, Virgin og Talk Talk har indgået en aftale med selskabet Phorm om levering af et system, der gør det muligt at målrette reklamer baseret på internetbrugernes adfærd på nettet. Er det eller andre lignende systemer noget som Telia/TDC overvejer at anvende?
Hos TDC har man tidligere set på konceptet, men har ingen planer om at levere reklamer baseret på brugernes adfærd på nettet.
”Nej, vi har ingen planer om det. Vi har tidligere set på konceptet, men der var både praktiske og lovgivningsmæssige problemer med det,” lyder det fra TDC's presseafdeling.
Heller ikke hos Telia ønsker man at anvende Webwise eller lignende systemer.
”Nej, ikke umiddelbart,” lyder det fra Telias pressechef Rune Fick Hansen.