Computerworld News Service: IBM har løftet sløret for selskabets planer om at skabe 'the Global Applications Marketplace."
Her er det planen, at små og mellemstore virksomheder skal kunne finde, udvælge og købe applikationer fra tusindvis af uafhængige softwareleverandører.
Planen med det globale projekt er, at lokale IBM-partnere skal kunne installere og håndtere de købte applikationer for kunderne.
Kun for IBM hardware
IBM sammenligner optimistisk markedspladsen med Amazon.com, fordi køberne kan læse bedømmelser af produkterne skrevet af andre købere.
En anden sammenligning kunne være med Apple's iTunes Store, da der vil være en lignende sammenhæng mellem hardware og produkt som i iTunes.
Kunder, der benytter markedspladsen, skal have en IBM-server på samme måde som kunder, der bruger iTunes er tvunget til at have en iPod.
Nyt marked for IBM
Målet med markedspladsen er at gøre det nemmere for virksomheder med små eller ikke-eksisterende it-afdelinger at implementere ny software og services uden for meget besvær.
For IBM og virksomhedens partnere er det en mulighed for at generere mere handel med mindre virksomheder.
Det er et marked, hvor IBM endnu ikke har været på banen.
Initiativet, der også går under navnet 'Blue Business Platform', kommer da også af selv samme årsag.
Både Microsofts Small Business Center, Salesforce.com og SAP's Business ByDesign vil være at finde blandt konkurrenterne.
En anden konkurrent vil være Intel Business Exchange, som Intel fornylig har løftet sløret for.
Intels side tilbyder pakker af software til SMB, indbefattende applikationer fra Salesforce.com, Symantec, Microsoft, Doculex og Tripwire.
FORTSÆTTES
Sådan vil det foregå
På IBM's markedsplads vil virksomheder kunne søge efter applikationer ud fra forskellige kriterier.
Det gælder for eksempel på, hvor mange medarbejdere virksomheden har.
Systemet vil på baggrund af søgekriterierne anbefale en række applikationer samt hvilken IBM-software, der er passende.
Når en virksomhed placerer en ordre, vil IBM sende den videre til en lokal forhandler, som herefter vil installere og administrere den pågældende software, forklarer Matthew Friedman fra IBM.
Projektets succes vil afhænge af de mange uafhængige forhandlere og softwarevirksomheders vilje til at samarbejde.
For at være en del af markedspladsen er det nødvendigt for virksomhederne at implementere en række API'er(Application Programming Interface), som gør det muligt at registrere hvilken software, der er til salg.
Andre API'er vil understøtte 'remote management' funktioner, som for eksempel mulighed for at tilføje eller fjerne brugere, integration med andre applikationer og services, samt levering af 'patches'.
En forhandler kunne for eksempel vælge at tilslutte en applikation til Amazon's S3 'hosted' lager service, men kun hvis Amazon vælger at implementere de pågældende API'er.
På længere sigt planlægger IBM at frigøre andre API'er, som gør det muligt at integrere på data niveau, således at forhandlere kan opsætte virksomhedsprocesser, forklarer Friedman.
Forhandlerne skal med
På nuværende tidspunkt har kun omkring 10 forhandlere implementeret de pågældende API'er, men IBM forventer, at der kommer mange flere.
Virksomheder som har udvist positiv interesse omkring forslaget omfatter CFXWorks, som leverer elektronisk behandling af kreditkort til forhandlere, Cincom, der leverer 'business intelligence' produkter og InterNetworX, som sælger ressource planlægningsværktøjer til virksomheder.
IBM vil i den kommende tid lancere flere hundrede 'innovations centre', hvor forhandlere kan tilføje de påkrævede API'er til deres software.
IBM understreger den store betydning virksomhedens partnere vil have for projektet, men der vil være visse tilfælde, hvor kunder kan downloade og installere software selv.
IBM forventer dog, at de fleste kunder gerne vil drage nytte af den specialiserede hjælp, som de kan få hos den lokale forhandler, forklarer Friedman.
Oversat af Jimmie Gustafsson