BREAKINGKathrine Forsberg stopper som CEO i Atea

Artikel top billede

IBM på vej med markedsplads for små virksomheder

IBM forsøger at samle opbakning til en online applikations-markedsplads for små og mellemstore virksomheder. Markedspladsen forventes online i løbet af 2008.

Computerworld News Service: IBM har løftet sløret for selskabets planer om at skabe 'the Global Applications Marketplace."

Her er det planen, at små og mellemstore virksomheder skal kunne finde, udvælge og købe applikationer fra tusindvis af uafhængige softwareleverandører.

Planen med det globale projekt er, at lokale IBM-partnere skal kunne installere og håndtere de købte applikationer for kunderne.

Kun for IBM hardware

IBM sammenligner optimistisk markedspladsen med Amazon.com, fordi køberne kan læse bedømmelser af produkterne skrevet af andre købere.

En anden sammenligning kunne være med Apple's iTunes Store, da der vil være en lignende sammenhæng mellem hardware og produkt som i iTunes.

Kunder, der benytter markedspladsen, skal have en IBM-server på samme måde som kunder, der bruger iTunes er tvunget til at have en iPod.

Nyt marked for IBM

Målet med markedspladsen er at gøre det nemmere for virksomheder med små eller ikke-eksisterende it-afdelinger at implementere ny software og services uden for meget besvær.

For IBM og virksomhedens partnere er det en mulighed for at generere mere handel med mindre virksomheder.

Det er et marked, hvor IBM endnu ikke har været på banen.

Initiativet, der også går under navnet 'Blue Business Platform', kommer da også af selv samme årsag.

Både Microsofts Small Business Center, Salesforce.com og SAP's Business ByDesign vil være at finde blandt konkurrenterne.

En anden konkurrent vil være Intel Business Exchange, som Intel fornylig har løftet sløret for.

Intels side tilbyder pakker af software til SMB, indbefattende applikationer fra Salesforce.com, Symantec, Microsoft, Doculex og Tripwire.

FORTSÆTTES

Sådan vil det foregå

På IBM's markedsplads vil virksomheder kunne søge efter applikationer ud fra forskellige kriterier.

Det gælder for eksempel på, hvor mange medarbejdere virksomheden har.

Systemet vil på baggrund af søgekriterierne anbefale en række applikationer samt hvilken IBM-software, der er passende.

Når en virksomhed placerer en ordre, vil IBM sende den videre til en lokal forhandler, som herefter vil installere og administrere den pågældende software, forklarer Matthew Friedman fra IBM.

Projektets succes vil afhænge af de mange uafhængige forhandlere og softwarevirksomheders vilje til at samarbejde.

For at være en del af markedspladsen er det nødvendigt for virksomhederne at implementere en række API'er(Application Programming Interface), som gør det muligt at registrere hvilken software, der er til salg.

Andre API'er vil understøtte 'remote management' funktioner, som for eksempel mulighed for at tilføje eller fjerne brugere, integration med andre applikationer og services, samt levering af 'patches'.

En forhandler kunne for eksempel vælge at tilslutte en applikation til Amazon's S3 'hosted' lager service, men kun hvis Amazon vælger at implementere de pågældende API'er.

På længere sigt planlægger IBM at frigøre andre API'er, som gør det muligt at integrere på data niveau, således at forhandlere kan opsætte virksomhedsprocesser, forklarer Friedman.

Forhandlerne skal med

På nuværende tidspunkt har kun omkring 10 forhandlere implementeret de pågældende API'er, men IBM forventer, at der kommer mange flere.

Virksomheder som har udvist positiv interesse omkring forslaget omfatter CFXWorks, som leverer elektronisk behandling af kreditkort til forhandlere, Cincom, der leverer 'business intelligence' produkter og InterNetworX, som sælger ressource planlægningsværktøjer til virksomheder.

IBM vil i den kommende tid lancere flere hundrede 'innovations centre', hvor forhandlere kan tilføje de påkrævede API'er til deres software.

IBM understreger den store betydning virksomhedens partnere vil have for projektet, men der vil være visse tilfælde, hvor kunder kan downloade og installere software selv.

IBM forventer dog, at de fleste kunder gerne vil drage nytte af den specialiserede hjælp, som de kan få hos den lokale forhandler, forklarer Friedman.

Oversat af Jimmie Gustafsson




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. marts 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren