Når chip-producenten AMD udfordrer den evige konkurrent fra Intel med sin nye business desktop platform Business Class, skal der virkelig skrues ned på prisen og op for performance for at vinde markedsandele.
Sådan lyder vurderingen fra research manager Anders Elbak hos analysehuset IDC.
"Det er på tide, at AMD kaster sig over business desktoppen og spørgsmålet er derfor, om det sker for sent," siger han til Computerworld.
Samme toner fra Intel
AMD fortæller ellers, at den nye platform vil give bedre stabilitet, formindske strømforbruget og er kompatibel med nye, åbne management standarder som ASF 2.0 og DASH 1.1.
Men det er ifølge Anders Elbak især de store selskaber, der bliver et problem at kapre for AMD på trods af de lysegrønne løfter.
"Tonerne er jo nogenlunde de samme fra Intel, som allerede sidder solidt på mange af de store virksomheder. Hvorfor skulle de skifte, hvis ikke AMD's tilbud er betydeligt billigere eller bedre," spørger han retorisk.
Hvis de små eller mindre virksomheder vil kaste sig over Business Class så påpeger Anders Elbak, at de ikke skal regne med at spare astronomiske summer på strømmen.
"Det er jo ret indlysende, at mindre virksomheder har færre maskiner, og derfor vil strøm-besparelserne ikke blive afgørende for det segment," lyder vurderingen.
Slaget om supercomputerne
Selv om flere pc-producenter som HP, Dell og Fujitsu-Siemens allerede vil benytte sig af Business Class, er AMD hårdt trængt på kerne-forretningen efter flere forsinkelser af sin længe ventede Barcelona-processor.
Seneste tabte slag i den evindelige kamp mod Intel er, at super-computerfabrikanten Cray og Intel har underskrevet en flerårig aftale om, at Intel i fremtiden skal levere teknologi til super-computerproducentens avancerede high-performance computing-produkter.
På prisområdet har Intel også hakket halvdelen af priserne af på visse processorer og presser på denne måde AMD i lavprissegmentet og mellemmarkedet, hvor AMD ellers traditionelt har stået meget stærkt.