Computerworld News Service: Mens mange virksomheder overvejer, om de skal give deres medarbejdere en platform til social networking, opdager mange, at de ikke har været hurtige nok på aftrækkeren, for deres medarbejdere er allerede i fuld gang.
Og det kan betyde, at virksomhederne må vinke farvel til kontrollen over, hvor indhold postes, og hvem der kan se det.
”Vil du virkelig have Facebook til at styre det for dig, eller vil du gøre det selv og beholde kontrollen,” spørger Duane Nason, førende web-udvikler hos tøjfirmaet The Gap.
”Hvis en medarbejder poster noget på MySpace, og du vil have det væk derfra, hvad er politikken så?
Hvordan bruger man mashups?
Duane Nason deltog i Web 2.0 Expo i sidte uge for at høre mere om, hvordan social networking, mashups og andre nye teknologier kan bruges i hans virksomhed.
Mange andre store virksomheder, der var repræsenteret til konferencen, slås med lignende spørgsmål.
Duane Nason, som hjælper med at køre The Gaps hjemmeside og intranet, udarbejde for nylig en wiki til brug blandt sine nærmeste kollegaer.
Han blev senere overrasket over at opdage, at andre medarbejdere i virksomheden – mest yngre medarbejdere – også brugte wikien, selv om den ikke var blevet markedsført internt.
”De fandt den bare og begyndte at bruge den,” siger han.
Danner egne grupper
Han lagde også mærke til, at medarbejderne hos The Gap var begyndt at danne deres egne grupper på Facebook.
Store virksomheder burde udvikle en strategi for social networking, før deres medarbejdere gør det for dem, mener han.
En it-chef fra en anden detailvirksomhed er enig.
”Hvis man ikke gør det for dem, er der rigeligt med værktøjer på markedet til, at de kan...fortsættes
... gøre det selv,” siger lederen, der ønsker at være anonym, fordi han ikke har bemyndigelse til at tale offentligt på vegne af sin virksomhed, og fordi virksomheden stadig er usikker på sin strategi.
Han deltog i Web 2.0 Expo for at finde metoder til at benytte social networking til at opbygge en tættere relation til sine kunder.
Sider med e-handel er ikke gode til opbygning af fællesskaber på nettet, men et socialt netværk giver kunderne mulighed for at danne deres egne grupper og diskutere produkterne.
Han er også interesseret i widgets, der giver opdateret information om for eksempel særlige tilbud på brugerens desktop.
Detailhandleren overvejer også, om det er bedst at opbygge sin social network-platform på en etableret side som Facebook eller at opbygge en selvstændig side med virksomhedens eget brand.
Eksterne sider som Facebook og MySpace bliver måske mindre vigtige, hvis de store virksomheder kan tiltrække kunder til deres egne sider, siger han.
Detailvirksomheden er kun lige startet med at overveje disse spørgsmål.
”Det er stadig meget tidligt i processen, og vi udforsker stadig de forskellige muligheder,” siger han.
Oversat af Mille Bindslev