Landets største teleselskab søger nu konkurrenternes hjælp til at komme ud af den knibe, selskabet er havnet i i sagen om den særlige samlerabat til kunder med fastnet- og internetforbindelse hos to forskellige udbydere.
TDC har nemlig modtaget modstridende krav fra henholdsvis Teleklagenævnet og fogedretten.
Teleselskabet har nemlig af fogedretten fået forbud mod at kontakte 65.000 kunder på skrift for at opsige samlerabataftalen, fordi det ville medføre udnyttelse af fortrolige kundeoplysninger fra konkurrenterne.
Samtidig har Teleklagenævnet dog krævet, at TDC udsender breve til kunderne for at oplyse, at den særlige samtalerabat ophører.
TDC: Grotesk situation
"Afgørelsen sætter TDC i en fuldstændig umulig situation, fordi Teleklagenævnet faktisk pålægger os at overtræde den kendelse, som blev afsagt i fogedretten i januar," siger koncerndirektør i TDC, Carsten Dilling.
"Det er grotesk, at vi som erhvervsvirksomhed reelt skal sættes i en situation, hvor vi skal til at regne på, hvilken bøde der vil være billigst for os. Uanset hvad vi gør, overtræder vi et pålæg fra en myndighed."
Derfor vil TDC nu i stedet bede selskabets konkurrenter på bredbåndsmarkedet, herunder Cybercity, om at udsende opsigelsesbreve til godt 65.000 kunder på vegne af TDC.
"Den eneste løsning, jeg umiddelbart kan få øje på, er, at Cybercity selv skriver til de af selskabets bredbåndskunder, som også er telefoni-kunder hos TDC, og meddeler dem, at de ikke længere kan få samlerabat," siger Carsten Dilling.
"Cybercity ved jo præcist, hvem det er, og vi vil gerne bemyndige Cybercity til på TDC's vegne at sende kunderne en formel opsigelse af rabatten, hvor de samtidig forklarer dem, hvordan de opretholder rabatten ved at tilmelde sig den hos TDC. Vi betaler også gerne portoen."
Politisk aftale
TDC's nye forslag til en løsning er blot seneste udvikling i sagen om samlerabatten, som senest fik opmærksomhed fra politisk hold, da partierne teleforligskredsen i Folketinget enedes om en politisk løsning på samtalerabatten, også kaldet dobbeltdækningsproblematikken.
TDC indførte i sin tid samlerabatten, fordi konkurrenter hævdede, at telegiganten i to omgange modtog betaling for kunder, der brugte deres telefonforbindelse til at gå på nettet.
Først gennem betaling for den almindelige telefon og siden via en regning for bredbåndforbindelsen.