Fremtidens business intelligence vil ikke lade sig nøje med at søge i intern, velstruktureret information fra det omhyggeligt byggede datawarehouse.
For hvorfor nøjes med det?
Gode beslutninger – som i sidste ende er det, BI handler om – er jo ikke kun baseret på information fra økonomisystemet, produktionssystemet og CRM-systemet.
De er i lige så høj grad baseret på viden om konkurrenternes adfærd, ny teknologisk udvikling, makroøkonomiske faktorer, politiske beslutninger og så videre. Med andre ord, ustruktureret, ekstern information er en lige så vigtig del af beslutningsgrundlaget som den interne, strukturerede information.
En af de fornemste opgaver
Vi er så småt begyndt at se på den ustrukturerede interne information. En af storage-leverandørernes fornemste opgaver er netop at give adgang til at hente information her.
Anderledes besværligt er det imidlertid med den eksterne information, særligt den ustrukturerede del.
En af grundene til den lidt snævre opfattelse af BI som værktøjer der især fokuserer på den interne, strukturerede information, er jo også, at det er en kolossalt svær øvelse at få adgang til den...fortsættes
... eksterne, ustrukturerede information – og når man først har fået adgang, er det meget svært at omdanne det til anvendelig, søgbar information, der kan træffes beslutninger ud fra (det er der jo nok nogle markedsanalytikere, der er vældig glade for, når det kommer til stykket).
Men værktøjerne findes faktisk.
Det handler “bare” om at se dem i sammenhæng med den gammeldags business intelligence.
Forestil dig, at du gerne vil vide, hvornår en virksomhed lancerer nye versioner af sine produkter.
Vel at mærke før den gør det. Det ville være særdeles interessant information, uanset om du er konkurrent eller investor.
Danske Kapow har lavet en løsning, der gør det muligt at gennemtrawle alverdens websites, placere en ordre på et givet produkt og registrere, om varen er på lager eller ej.
Er den ikke på lager hos et flertal af de websites, der er omfattet af analysen, og bliver den ved med at være i restordre, kan det være et tegn på, at virksomheden snart lancerer en ny version af sit produkt inden for kort tid.
I Kapows tilfælde bliver løsningen anvendt af en meget stor investeringsbank som en del af rådgivningen til investorkunder, men den viden ville også være uvurderlig for konkurrenter.
Hvad nu, hvis du som konkurrent kunne sammenstille viden a la den, investeringsbanken har, med den viden du kan hente fra CRM-systemets gemmer, hvor du – forhåbentlig – også har registreret, hvem du måtte dyste med om en ordre, om du vandt eller tabte, og hvem dine konkurrenter var.
Men selvfølgelig gælder også her den gode gamle regel om “affald ind affald ud”, hvis du ikke har registreret informationen, bliver den aldrig til brugbar viden.
Den stramme opfattelse af, hvad der er BI, trænger til at blive rusket lidt op.
Jeg tror på, at fremtidens BI-værktøjskasse i langt højere grad end i dag også indeholder både ekstern og ustruktureret information.
Op på hesten, kære BI-leverandører.
Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.