Computerworld mener: Ganske vist fizzler boblerne i champagnen langsomt ud, og den gode økonomiske stemning afløses af sortsyn og lavkonjunktur.
Men viseren på det barometer, der måler værdien af it-anvendelse i virksomhederne, rykker alligevel endnu et par streger væk fra 'nice to have' mod 'need to have'.
For uanset om vi er på vej mod en fuldskala lavkonjunktur eller en blødere økonomisk opbremsning, kan den strategiske anvendelse af it i virksomheden blive afgørende – ikke blot for vækstmulighederne men også for virksomhedens evne til at overleve det økonomiske dyk.
Måske er det for sent at investere nu
Den dårlige nyhed er, at det nok er for sent at investere nu, hvis teknologien skal dulme den kradsende krise. For ting tager tid – og it tager lang tid.
Den gode nyhed er, at rigtig mange danske virksomheder allerede har investeret rigeligt i it til at afbøde effekterne af de dårlige økonomiske udsigter.
Digitaliseringens gevinster ligger lige rundt om hjørnet, men mange virksomheder evner ikke at se dem.
I et interview med Computerworld peger erhvervsforskeren Reimer Ivang på, at virksomhederne skal på en opdagelsesrejse, hvis de skal udnytte potentialet fuldt ud.
Reimer Ivang har i sin forskning og sammen med tænketanken CIO Innovation Forum arbejdet med forskellige modeller og tanker om, hvordan digitaliseringsgraden kan måles i en virksomhed.
En af modellerne tager udgangspunkt i tre dimensioner eller typer af digitalisering: Processer, interessenter og produkter.
Diskussionen om it-anvendelse stopper ofte ved processerne; altså hvordan virksomheden anvender hardware og software til at...fortsættes
... understøtte virksomhedens forretningsprocesser fra udvikling og planlægning over produktion til salg og markedsføring.
I interessentdimensionen handler det om, hvordan informationsteknologien bruges til at integrere virksomhedens interessenter som kunder, leverandører, medarbejdere og mange andre i forretningen.
Og i produktdimensionen handler det om at tilføre produkter intelligens enten i form af hardware, software eller service, så ellers analoge produkter får en helt ny mulighed for prisdifferentiering i forhold til konkurrenterne og dermed indtjening for virksomheden.
Ingen færdig konklusion
Der er langtfra en færdig konklusion på, hvordan der skal måles i de tre dimensioner, om målene kan lægges sammen til en færdig score, eller om det overhovedet giver mening at sammenligne brancher endsige virksomheder i sådan en model.
Arbejdet fortsætter forhåbentligt i tænketanke, på universiteter og hos de politikere, der skal skabe rammebetingelserne for dansk erhvervsliv.
Perspektiverne i digitaliseringen illustreres lysende klart i historien om Thy-virksomheden Sjørring Maskinfabrik, der med direktør Mogens Nielsens ord ikke ville have eksisteret i dag uden et skarpt fokus på it-udnyttelsen.
Omvendt er han glad for, at han ikke på forhånd kendte det fulde omfang af investeringerne og bøvlet, som informationsteknologien har resulteret i, siden virksomhedens første store it-investeringer i 1983.
Sjørring Maskinfabrik har gennem implementeringen af traditionelle it-produkter som for eksempel Concorde XAL, Oracle-databaser, Citrix Metaframe og 3D SolidWorks skabt et digitalt fundament, som sikrer en effektiv produktion og en god forretning af stålprodukter, som lærebøgerne ikke levner mange chancer i Danmark.
I disse dage afslutter IBIZ-Centeret en Danmarksturne, hvor eksperter fra Teknologisk Institut, Delta og en række it-leverandører har holdt inspirationsmøder og vist løsninger i et mobilt showroom for at styrke små og mellemstore virksomheders it-anvendelser.
Godt givet ud
Det treårige initiativ har 21 millioner kroner med fra skatteyderne.
Penge, der uden tvivl vil være givet godt ud, fordi parterne kan høste af blandt andet de erfaringer, som Delta, ITEK og Provinsindustriens Arbejdsgivere fik i projektet Intelligent Jern.
Men der skal uden tvivl arbejdes hårdt for at løfte interessen fra procesdimensionen til interessent- og især produktdimensionen hos fabrikanter og chefer i underskoven af små og mellemstore virksomheder, der er rygraden i dansk erhvervsliv.