Microsoft har netop lanceret Live Mesh, der skal tage kampen op med google på internetbaserede services.
Og ifølge Microsoft selv henvender Live Mesh sig til både erhvervslivet og forbrugerne – i servicen indgår dokument- og mappedeling, synkronisering og man kan lægge multimedieindhold som billeder, musik og film ud på et centralt sted på nettet.
Analytiker Anders Elbak fra analysehuset IDC ser dog Microsofts nye tilbud som mest egnet til forbrugerne.
Han mener nemlig, at virksomheder i dag allerede har vide muligheder for både fildeling og synkronisering af dokumenter og e-mail.
"De fleste mobiltelefoner i dag har en form for e-mail-understøttelse, og der er rimeligt gode muligheder for virksomhedens medarbejdere at synkronisere, også uden pc'en foran sig," siger Anders Elbak fra IDC.
"Derudover er det begrænset, hvor mange devices man har på arbejdet, typisk en mobiltelefon og pc, så umiddelbart er det mest beregnet til forbrugeruniverset."
Skyder med spredehagl
Samtidig peger han på, at virksomheder foretrækker en klar opdeling mellem e-mail- og dokumentdeling og mere musik- og videofiler af sikkerhedshensyn.
"Netop med dokumentdeling er man primært ovre i noget erhvervsmæssigt, mens man samtidig kan have musik og andet liggende, som går mere på private. Der er det nødvendigt at fokusere på det ene eller andet. Som det ser ud nu, prøver man at ramme alle," siger Anders Elbak
"Og det er normalt ikke den bedste måde at lancere en funktion på. At man kan noget for alle, men ikke det vigtigste for en gruppe."
Fortsættes...
Åben Mesh
Til gengæld mener Anders Elbak, at forbrugerne sagtens kan se fordelen ved Live Mesh.
"Ideen er fin, men succesen afhænger af udførelsen, og hvor lukket det bliver i forhold til ikke-Microsoft-produkter," siger Anders Elbak.
"Hvis det kun er tilgængeligt for Windows-devices, så går det ud over brugbarheden. Får man derimod alle de små enheder, vi render rundt med - som mobiltelefoner og mp3-afspillere - med i det, er der absolut et behov for det."
Her tænker Anders Elbak for eksempel på, at det kan være en fordel for forbrugerne, hvis de kan have musik eller videoklip liggende et centralt sted, som så kan tilgås fra pc'en, mobiltelefonen, spillemaskinen eller noget helt fjerde.
Gratis eller ekstra indhold
Microsoft har endnu ikke besluttet, hvordan forretningsmodellen for Live Mesh kommer til at se ud, men general manager for Microsoft Live Mesh, Amit Mital, har oplyst, at man overvejer flere forskellige modeller, herunder både reklamefinansiering og abonnementsbetaling.
Anders Elbak mener dog ikke, at forbrugerne er parate til at lægge penge for Live Mesh alene.
"Hvis man skal betale for servicen, skal det enten være en del af Windows eller Windows Mobile, så man automatisk får det med, eller også skal der følge noget indhold med," siger Anders Elbak og henviser til TDC's seneste tiltag, Play, hvor kunderne kan hente gratis musik.
Anden model end Google
Om Live Mesh så også bliver en Google Apps-killer er Anders Elbak straks mere usikker på.
"Live Mesh adskiller sig noget fra Google ved, at servicen er lagt an på, at tingene sker mere automatisk, og at det i højere grad er en platform, der binder de enkelte enheder sammen, uden at brugeren behøver gå via en browser," siger Anders Elbak.
"Og det er meget fornuftigt at gøre det på en lidt anden måde end Google, så det ikke bare er et spørgsmål om at halte efter Google. Så det er en fordel i konkurrencen med Google, men igen det kan også være, at man skyder helt ved siden af, men som udgangspunkt er ideen god nok."