Computerworld News Service: Ifølge Hewlett-Packard vil virksomhedens ny online storage-tjeneste beskytte dine data "uanset, om din hardware bryder sammen, du mister din computer eller katastrofen rammer."
Men katastrofen ser dog ud til at have ramt HP. Virksomhedens Upline-tjeneste, der blev lanceret 7. april, har været sat ud af drift i næsten en uge på grund af tekniske vanskeligheder med en enkelt brugers konto.
HP arbejder på at løse problemet, og tjenesten kan være oppe igen allerede denne uge, udtaler HP-talskvinde Sheila Watson.
"HP valgte midlertidigt at indstille Upline-tjenesten for at undersøge, hvad, vi mener, er en isoleret teknisk fejl. Vi forventer, at Upline-tjenesten igen er tilgængelig for brugere denne uge," udtaler Watson.
Hun afviser at kommentere på antallet af brugere, der påvirkes af tjenestens nedetid.
Filer på Upline, som er en tjeneste til at tage backup af og lagre digitalt indhold, vil forblive intakte, ifølge Watson. HP lancerede Upline-tjenesten efter virksomhedens nylige opkøb af Opelin, som var en virksomhed, der tilbød online storage-tjenester.
Ubegrænset online-lager
HP informerede oprindeligt brugere om indstillingen af tjenesten i sidste uge og tilbød en fuld godtgørelse til amerikanske brugere, ifølge Watson. Tjenesten koster mellem 25 og 40 kroner om måneden for ubegrænset online lagerplads til professionelle eller hjemmebrugere.
Brugere rapporterer om problemer i klientsoftwaren til at uploade og synkronisere filer med tjenesten, men er dog glade for HP's beslutning om godtgørelse.
Blogger Derek Pegritz kalder Upline en god idé, der er forfærdeligt udført, og bemærker, at softwaren er forsvundet uforklarligt på trods af adskillige installationer.
"Softwaren crashede ikke engang, den forsvandt bare," skrev Pegritz.
"Kun $60 (280 kroner, red.) om året for at lave backup af bogstaveligt talt al ens data? Der får man seriøst noget for pengene … men ikke hvis Upline ikke engang kan holde den klientsoftware, som man har brug for, kørende længe nok til, at der kan uploades en enkelt mappe med Microsoft Word-dokumenter. Ynkeligt," skriver Pegritz.
Udover at være ude af stand til at synkronisere gigabytes af data, fik klientsoftwaren en anden bruger til at bekymre sig om sikkerheden.
"Da jeg kontrollerede det, blev jeg opmærksom på, at applikationen pludseligt havde forbundet mig til en anden persons konto," skriver 'Ridz' i en kommentar på TechCrunch.
"Jeg tænker bare på, om en anden er blevet logget ind på MIN konto, og om MINE data kunne være endt i nogen andens konto," skriver Ridz.
Tjenestens nedbrud i de tidlige stadier kan være en del af årsagen bag de voksende problemer med at udvikle tjenesten, skriver en anden bruger.
"De havde tilsyneladende et par problemer… og idet tjenesten er relativ ny… så er jeg ikke overrasket," skriver 'Jon', i en kommentar på TechCrunch.
Oversat af Thomas Bøndergaard