Det er ikke kun it-nedbrud hos PBS, der forhindrer danskerne i at modtage varer fra e-butikker.
10 procent af de danskere, der har handlet på nettet inden for det seneste år, har oplevet at en vare ikke kom frem.
Det viser en undersøgelse, analyseinstituttet Userneeds har lavet for Computer-world.
Oplevede det 20 gange
Det kender 40-årige industridesigner Jonas Gaarde fra Viborg kun alt for godt til.
Han er med egne ord en 'film-nørd' og har derfor inden for de seneste tre-fire år købt op mod 500 titler på nettet.
"I cirka 20 tilfælde har jeg oplevet, at varerne ikke kommer frem," siger han.
Men han forklarer, at når han fortæller e-butikken om det, så sender de uden diskussion en ny.
"Det er jo fornem service," siger han.
Han er dog lidt træt af den længere ventetid, men vil ikke droppe nethandlen af den grund.
"Det er jo hovedløst at gå ned i Fona og betale 200 kroner, hvis man på nettet kan få det til det halve," siger han.
Jonas Gaarde mistænker postvæsenet for at være den primære kilde til de forsvundne e-varer.
"Men varerne er også lette at spotte som CD'er eller DVD'er i den indpakning, de har," siger han.
Fortsættes...
Posten bruger RFID-spor
Hos Postdanmark ønsker man for det første at slå fast, at man ikke står for al transport af e-varer.
Vicedirektør Anders Due med ansvar for relation til erhvervskunder hos Postdanmark forklarer dog, at det her er et område, selskabet er meget opmærksom på.
Blandt andet har man en løbende dialog med FDIH, der repræsenterer e-butikkerne, hvor der er nedsat en arbejdsgruppe.
Men Anders Due forklarer, at når store e-butikker henvender sig med for stort et svind, så iværksætter man en undersøgelse.
"Vi har blandt andet brugt RFID-tags til at spore forsendelserne," siger han.
Har I derigennem afsløret kunder, der forsøger at score ekstra CD'er?
"Ja, det har vi. Det er faktisk aldrig lykkes os at finde en afsender, hvor det viste sig ensidigt at være os, der var skyld i svind," siger han.
Han erkender dog, at der også hos Postdanmark er et vist svind, hvor medarbejdere har taget en CD i lommen på vej hjem.
"Vi har videoovervågning og andre sikkerheds-foranstaltninger til at dæmme op for det. Og i grove tilfælde politianmeldes den ansatte," siger han.
Fortsættes...
Underskrift sikrer modtagelsen
Hos FDIH, der repræsentere netbutikker forklarer Morten Kamper, at man er godt tilfrds med samarbejdet med Postdanmark.
Han slår fast, at varerne kun kan forsvinde i tre led.
Det ene led er hos butikkerne, det andet led er under forsendelsen og det tredje er led er hos kunden, der har glemt at have modtaget vareren.
"Og det er ikke hos netbutikkerne, der er et problem," siger Morten Kamper.
Han forklarer samtidig, at de pakker, hvor kunderne skal kvittere for modtagelsen, stort set ikke forsvinder.
Men breve, som CD'er og andet sendes i for at spare porto, bliver i højere grad væk.
Her er det svært at bevise, at kunderne har modtaget varerne, forklarer Morten Kamper.
Han fortæller, at man lige nu er ved at se på omfanget, som han dog langt fra mener er op imod hver 10. af afsendelserne.
I undersøgelsen af området, vil man også inddrage erfaringer fra Sverige, hvor der angiveligt skulle forsvinde færre e-varer end i Danmark.