Artikel top billede

Danskernes e-varer forsvinder på mystisk vis

Hver 10. dansker, der har handlet på nettet inden for det seneste år, har oplevet, at en vare ikke kom frem. E-købmændene og Postdanmark mener ikke, at de bærer hele skylden.

Det er ikke kun it-nedbrud hos PBS, der forhindrer danskerne i at modtage varer fra e-butikker.

10 procent af de danskere, der har handlet på nettet inden for det seneste år, har oplevet at en vare ikke kom frem.

Det viser en undersøgelse, analyseinstituttet Userneeds har lavet for Computer-world.

Oplevede det 20 gange

Det kender 40-årige industridesigner Jonas Gaarde fra Viborg kun alt for godt til.

Han er med egne ord en 'film-nørd' og har derfor inden for de seneste tre-fire år købt op mod 500 titler på nettet.

"I cirka 20 tilfælde har jeg oplevet, at varerne ikke kommer frem," siger han.

Men han forklarer, at når han fortæller e-butikken om det, så sender de uden diskussion en ny.

"Det er jo fornem service," siger han.

Han er dog lidt træt af den længere ventetid, men vil ikke droppe nethandlen af den grund.

"Det er jo hovedløst at gå ned i Fona og betale 200 kroner, hvis man på nettet kan få det til det halve," siger han.

Jonas Gaarde mistænker postvæsenet for at være den primære kilde til de forsvundne e-varer.

"Men varerne er også lette at spotte som CD'er eller DVD'er i den indpakning, de har," siger han.

Fortsættes...

Posten bruger RFID-spor

Hos Postdanmark ønsker man for det første at slå fast, at man ikke står for al transport af e-varer.

Vicedirektør Anders Due med ansvar for relation til erhvervskunder hos Postdanmark forklarer dog, at det her er et område, selskabet er meget opmærksom på.

Blandt andet har man en løbende dialog med FDIH, der repræsenterer e-butikkerne, hvor der er nedsat en arbejdsgruppe.

Men Anders Due forklarer, at når store e-butikker henvender sig med for stort et svind, så iværksætter man en undersøgelse.

"Vi har blandt andet brugt RFID-tags til at spore forsendelserne," siger han.

Har I derigennem afsløret kunder, der forsøger at score ekstra CD'er?

"Ja, det har vi. Det er faktisk aldrig lykkes os at finde en afsender, hvor det viste sig ensidigt at være os, der var skyld i svind," siger han.

Han erkender dog, at der også hos Postdanmark er et vist svind, hvor medarbejdere har taget en CD i lommen på vej hjem.

"Vi har videoovervågning og andre sikkerheds-foranstaltninger til at dæmme op for det. Og i grove tilfælde politianmeldes den ansatte," siger han.

Fortsættes...

Underskrift sikrer modtagelsen

Hos FDIH, der repræsentere netbutikker forklarer Morten Kamper, at man er godt tilfrds med samarbejdet med Postdanmark.

Han slår fast, at varerne kun kan forsvinde i tre led.

Det ene led er hos butikkerne, det andet led er under forsendelsen og det tredje er led er hos kunden, der har glemt at have modtaget vareren.

"Og det er ikke hos netbutikkerne, der er et problem," siger Morten Kamper.

Han forklarer samtidig, at de pakker, hvor kunderne skal kvittere for modtagelsen, stort set ikke forsvinder.

Men breve, som CD'er og andet sendes i for at spare porto, bliver i højere grad væk.

Her er det svært at bevise, at kunderne har modtaget varerne, forklarer Morten Kamper.

Han fortæller, at man lige nu er ved at se på omfanget, som han dog langt fra mener er op imod hver 10. af afsendelserne.

I undersøgelsen af området, vil man også inddrage erfaringer fra Sverige, hvor der angiveligt skulle forsvinde færre e-varer end i Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere