Artikel top billede

Dyb undren over IBM-mørklægning efter nedbrud

IBM's mørklægning af sidste uges store it-nedbrud er helt uforståelig, mener kommunikations-eksperter. Omverdenen har en forventning om åben kommunikation, lyder dommen fra blandt andre Henrik Byager.

Det er svært at krybe i skjul, hvis man er en stor gigant.

Lige så logisk det lyder, lige så ulogisk virker IBM's forsøg på at gå i flyverskjul efter sidste uges it-nedbrud, fortæller to danske kommunikationseksperter.

Først her til morgen er IBM så småt begyndt at tage bladet fra munden efter en uge med total tavshed om årsagen til det omfattende nedbrud.

Men dommen over kommunikationsstrategien er alligevel hård.

"Det er muligt, at Birgers Databix i Hvidovre kan slippe godt fra at mørklægge en fejl, men det er straks sværere for en verdenskendt virksomhed som IBM," siger kommunikationsrådgiver Henrik Byager.

Han mener, at omverdenen stiller særlige forventninger til store virksomheder som IBM.

"Omverdenen har en forventning om, at en velrenomeret virksomhed som IBM kommunikere mere åbent," siger Henrik Byager.

Han undrer sig over, at IBM i det hele taget kan tro, at den lukkede kommunikationsstrategi vil bære frugt.

Gør aldrig som strudsen

Det samme gør Mikael Baden, der er kommunikationsrådgiver hos Jøp, Ove & Myrthu.

Han mener, at den lukkede kommunikationsstrategi kan være resultatet af en presset virksomhed, der forfalder til ønsketænkning.

”Hvis IBM tror, at problemerne forsvinder, fordi selskabet gør som strudsen og stikker hovedet i jorden, så tager det naturligvis fejl. Det er udelukkende ønsketænkning og et tegn på, at man ikke forholder sig til realiteterne i medieverdenen,” siger Mikael Baden.

Han understreger, at hans hårde vurdering af IBM's pressehåndtering udelukkende bygger på den viden, han har fået gennem medierne.

"Der kan naturligvis være forhold, som hverken du eller jeg kender til. Netop derfor er det...fortsættes

... vigtigt for IBM at få fortalt sin side af sagen, så pressedækningen kan blive mere balanceret," siger Mikael Baden.

Danner grundlag for myter

Både Henrik Byager og Mikael Baden fremhæver begge, at en lukket kommunikationsstrategi kan betyde, at der bliver dannet myter og spekulationer, der bliver sværere at tilbagevise, jo længere tid der går.

"Når en virksomhed blot ser til fra sidelinjen, mens rygterne begynder at florere, får offentligheden indtryk af, at der er tale om en virksomhed, der ikke længere er i kontrol. Det er skidt for virksomhedens image, fordi de fleste kunder ønsker jo at have en leverandør, der er i kontrol," siger Mikael Baden.

Hverken Henrik Byager eller Mikael Baden kan komme med nogen forklaring på, hvorfor IBM har valgt at mørklægge årsagen til it-nedbruddet.

Den eneste logisk forklaring er ifølge Mikael Baden, at årsagen til nedbruddet er så kritisk, at den for alt i verden ikke må slippe ud.

Men selv i en kritisk situation skal virksomhederne være tilgængelig for pressen og ikke slippe tøjlerne, mens pressen galoperer af sted.

"Selv om der kan være begrænsninger for, hvor detaljerede forklaringer man kan give pressen, så nytter det ikke at lukke af. Populært sagt skal man være tilgængelig for pressen 'fireogtyve-syv', " siger Mikael Baden.

Ansvarlig strategi

Selv om det kan være svært at forstå for journalister og kommunikationsrådgivere, mener Tom Togsverd, der er direktør for Dansk Industris it-brancheorganisation, at IBM har håndteret situationen både professionelt og ansvarligt.

Han har fuld forståelse for, at IBM forsøger at redde trådene ud bag lukkede døre.

"IBM står i et dilemma. Jeg er sikker på, at selskabet gerne vil melde mere åbent ud, hvis kunderne enstemmigt ønsker det. Men kunderne kan have forskellige interesser, og derfor varetager IBM bedst kundernes interesser ved at vælge en mere tilbageholdende stil og overlade kommunikationen til de enkelte kunder," siger Tom Togsverd.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer