Det er svært at krybe i skjul, hvis man er en stor gigant.
Lige så logisk det lyder, lige så ulogisk virker IBM's forsøg på at gå i flyverskjul efter sidste uges it-nedbrud, fortæller to danske kommunikationseksperter.
Først her til morgen er IBM så småt begyndt at tage bladet fra munden efter en uge med total tavshed om årsagen til det omfattende nedbrud.
Men dommen over kommunikationsstrategien er alligevel hård.
"Det er muligt, at Birgers Databix i Hvidovre kan slippe godt fra at mørklægge en fejl, men det er straks sværere for en verdenskendt virksomhed som IBM," siger kommunikationsrådgiver Henrik Byager.
Han mener, at omverdenen stiller særlige forventninger til store virksomheder som IBM.
"Omverdenen har en forventning om, at en velrenomeret virksomhed som IBM kommunikere mere åbent," siger Henrik Byager.
Han undrer sig over, at IBM i det hele taget kan tro, at den lukkede kommunikationsstrategi vil bære frugt.
Gør aldrig som strudsen
Det samme gør Mikael Baden, der er kommunikationsrådgiver hos Jøp, Ove & Myrthu.
Han mener, at den lukkede kommunikationsstrategi kan være resultatet af en presset virksomhed, der forfalder til ønsketænkning.
”Hvis IBM tror, at problemerne forsvinder, fordi selskabet gør som strudsen og stikker hovedet i jorden, så tager det naturligvis fejl. Det er udelukkende ønsketænkning og et tegn på, at man ikke forholder sig til realiteterne i medieverdenen,” siger Mikael Baden.
Han understreger, at hans hårde vurdering af IBM's pressehåndtering udelukkende bygger på den viden, han har fået gennem medierne.
"Der kan naturligvis være forhold, som hverken du eller jeg kender til. Netop derfor er det...fortsættes
... vigtigt for IBM at få fortalt sin side af sagen, så pressedækningen kan blive mere balanceret," siger Mikael Baden.
Danner grundlag for myter
Både Henrik Byager og Mikael Baden fremhæver begge, at en lukket kommunikationsstrategi kan betyde, at der bliver dannet myter og spekulationer, der bliver sværere at tilbagevise, jo længere tid der går.
"Når en virksomhed blot ser til fra sidelinjen, mens rygterne begynder at florere, får offentligheden indtryk af, at der er tale om en virksomhed, der ikke længere er i kontrol. Det er skidt for virksomhedens image, fordi de fleste kunder ønsker jo at have en leverandør, der er i kontrol," siger Mikael Baden.
Hverken Henrik Byager eller Mikael Baden kan komme med nogen forklaring på, hvorfor IBM har valgt at mørklægge årsagen til it-nedbruddet.
Den eneste logisk forklaring er ifølge Mikael Baden, at årsagen til nedbruddet er så kritisk, at den for alt i verden ikke må slippe ud.
Men selv i en kritisk situation skal virksomhederne være tilgængelig for pressen og ikke slippe tøjlerne, mens pressen galoperer af sted.
"Selv om der kan være begrænsninger for, hvor detaljerede forklaringer man kan give pressen, så nytter det ikke at lukke af. Populært sagt skal man være tilgængelig for pressen 'fireogtyve-syv', " siger Mikael Baden.
Ansvarlig strategi
Selv om det kan være svært at forstå for journalister og kommunikationsrådgivere, mener Tom Togsverd, der er direktør for Dansk Industris it-brancheorganisation, at IBM har håndteret situationen både professionelt og ansvarligt.
Han har fuld forståelse for, at IBM forsøger at redde trådene ud bag lukkede døre.
"IBM står i et dilemma. Jeg er sikker på, at selskabet gerne vil melde mere åbent ud, hvis kunderne enstemmigt ønsker det. Men kunderne kan have forskellige interesser, og derfor varetager IBM bedst kundernes interesser ved at vælge en mere tilbageholdende stil og overlade kommunikationen til de enkelte kunder," siger Tom Togsverd.