Se Edison-finalistens præsentationsvideo
Butikkerne kan enten glæde sig over eller frygte Edison-finalisten Trustpilots forbrugerservice.
Trustpilot overlader nemlig ordet til brugerne af e-butikker, hvor de kan dele deres oplevelser med andre brugere.
Netbutikken bliver automatisk rangeret i kategorierne Boykot, Bør undgås, Tænk dig om, Kan anbefales og Helt i top.
Trustpilots browserapplikation tjekker automatisk alle hjemmesider, der har en Trustpilot-rating. En ikon i forskellig farve afslører om netbutikken har fået gode eller dårlige anmeldelser.
Men det ikke kun brugernes egne erfaringer, der trækkes på.
Trustpilot har desuden udviklet en søgeteknologi, der bladrer nettets millioner af sider igennem for at finde anmeldelser, blogs og artikler, der indeholder information om den virksomhed, som den e-handlende overvejer at lægge sine penge hos.
Trustpilot scanner for eksempel for omtale af dårlig hygiejne hos restauranter og for omtale af virksomheder, der har deltaget i karteldannelser for at maksimere deres priser.
Indbygget konflikt
Teknologien er skruet sammen af Peter Holten Mühlmann, som ejer virksomheden sammen med Niels Thiesen Holding.
”I en Google-søgning tager det lang tid at skabe sig et reelt overblik. Vi bruger en masse webcrawlere og returnerer kun relevant information,” siger Peter Holten Mühlmann.
Trustpilot er på jagt efter venturekapital og vil vokse så hurtigt som muligt. Europa står øverst på ekspansionslisten.
Virksomheden lever af branding, trafik og trafik, og har lavet aftaler med e-butikker, der opfordrer deres brugere til at evaluere købsoplevelsen på Trustpilot, og der igennem øge butikkernes troværdighed.
Eller det modsatte, hvis butikken har flere utilfredse end tilfredse kunder.
Der ligger en indbygget konflikt i at skulle leve af annoncer fra virksomheder, som Trustpilot risikerer at eksponere som dårlige, erkender Peter Holten Mühlmann.
”Men der er flere eksempler på, at konflikten kan undgås. For eksempel har Yelp.com annoncer for restauranter, som bliver bedømt på deres site. Trustpilot har desuden diskuteret sagen med Forbrugerrådet, som ikke har etiske indvendinger imod Trustpilots indtjening.”
Se Edison-finalistens præsentationsvideo
Frem til den 16. maj, hvor årets Edison kåres, bringer Computerworld portrætter af alle kandidaterne. Du kan selv stemme på din favorit på cw.dk/edison