Der findes nu 363.112 IP-telefon-abonnenter i Danmark, hvilket er en fremgang på 35 procent i forhold til udgangen af andet halvår i 2006, hvor antallet lå nede på 268.180 abonnenter.
Det viser IT- og Telestyrelsens halvårlige telestatistik, som er blevet sendt på nettet i dag.
Antallet af abonnenter er en blanding af private forbrugere og erhvervsløsninger.
Og hos begge grupper er der ifølge tele-analytiker Brian Troelsen fra analyseselskabet IDC én klar årsag til at hoppe med på IP-vognen.
"Den primære årsag til, at antallet af IP-abonennterne stiger, er besparelser," siger han til Computerworld.
Ifølge Brian Troelsen er det oftest det besparelser på op mod 30 procent – alt afhængig af netværk, leverandør og tidligere tele-aftale.
Højner effektiviteten og kvaliteten
Brian Troelsen peger på, at det dog ikke bør være den eneste grund til at skifte det traditionelle telefonsystem ud med IP-telefoni. Slet ikke når det drejer sig om erhvervslivet.
"Der findes en hel vifte af professionelle løsninger fra store it-spillere som IBM; Microsoft og HP, der kan bruges internt i virksomheden til eksempelvis at se, hvem der er online og få andre oplysninger om medarbejderne forklarer Brian Troelsen.
Derfor handler IP-telefoni ifølge Brian Troelsen ikke kun om, om der er knas på linjen, men i lige så høj grad om, hvorvidt teknologien kan bidrage til effektiviteten og kvaliteten af arbejdet.
Teknologi i modvind
IP-telefonien har ellers haft en hård fødsel med efterfølgende børnesygdomme.
Nogle af de klassiske kritikpunkter er dårlig samtale-kvalitet, støj på linjen, forsinkelser og mistede opkald.
Problemerne opstår ifølge Brian Troelsen oftest ude i virksomhederne, når de kører med en hosted løsning, fordi det langtfra er sikkert, at der er taget højde for om den enkelte virksomheds netværk kan følge med systemkravene.
"Derfor er det vigtigt, at kunden får udformet en ordentlig kontrakt med leverandøren, inden der bliver taget en beslutning om at bruge IP-telefoni," slutter Brian Troelsen.